Biologi

Nv Osmose og kartoffel

03. november 2018 af Ryder - Niveau: C-niveau

Hej derude,

Jeg skal op i Nv-eksam lige om lidt og har valgt at min forsøg skulle være et kartoffel, saltvand forsøg.

Har læst lid op på det men er simpelthen forvirret. 

I kan lige få  fremgangsmåden til forsøget her.

Man hat 2 bægerglas fyldt op med lige meget demineraliseret vand. Derefter tilføjer man lid salt i den ene og puttet et stykke kartoffel i hver glas. Kartofflerne er lige store.  Den kartoffel som kom i bægerglasset med salt, blev større og blødere. Men det jeg er forvirret over er om, det er kartoffelen eller saltvandet der er den højere koncenteret. For det budre da at være vandet eller er det bare mig?

Tak på forhånd

-Ryder

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2018 af ringstedLC

Kartoflen udvides fordi den optager vand, der udfylder nogle af de små hulrum (luft) i den. Derfor virker den også blødere (kartoffelmos er kogt længe, så massen bliver næsten flydende).

Vandet trænger ind, da kartoflens skræl er gennemtrængelig (permeabel) og fordi saltkoncentrationen (mængde af salt i vandet) er højere i vandet udenfor, end i kartoflens vand. To forskellige saltkoncentrationer vil delvis udlignes, når de føres sammen.

Svar #2
03. november 2018 af Ryder

Kartoflen udvides fordi den optager vand, der udfylder nogle af de små hulrum (luft) i den. Derfor virker den også blødere (kartoffelmos er kogt længe, så massen bliver næsten flydende).

Vandet trænger ind, da kartoflens skræl er gennemtrængelig (permeabel) og fordi saltkoncentrationen (mængde af salt i vandet) er højere i vandet udenfor, end i kartoflens vand. To forskellige saltkoncentrationer vil delvis udlignes, når de føres sammen.

Tusind tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. november 2018 af AngelOneOne

Hej,

Nu kan det godt være jeg husker helt forkert, men normalt plejer vand da at vandre fra den mindste koncentration mod den største koncentration. Dermed burde saltvand (hvis koncentrationen altså er større end den i kartoflen ≈ 0,9%) trække vand ud af kartoflen, ikke ind.

Den mest eneste måde at sænke en koncentration på (ved osmose), er at hive vandet fra den side hvor koncentrationen er mindst, derved både sænker du koncentrationen (fordi du tilfører vand på den ene side), og hæver koncentrationen (fordi du fjerner vand fra den anden side).

Hvis ovenstående er korrekt, sker det stik modsatte. Du fjerner vand fra den side med højest koncentration = koncentrationen stiger yderligere, og du tilfører vand til den side med mindst koncentration = koncentrationen falder yderligere. Koncentrationsforskellen udlignes dermed ikke, men gøres endnu større...

Vands strømning gennem en halvgennemtrængelig membran (semipermeabel), går altid fra den side med den mindste koncentration, til den side med størst koncentration. Eller mere korrekt, strømningen af vand går stærkest i retningen af den største koncentration (for der strømmer også vand i modsatte retning, bare ikke så hurtigt).

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Brugbart svar (0)

Svar #4
04. november 2018 af ringstedLC

#3: Jeg nedlægger mit våben.

Det mærkelige er så bare, hvorfor kartoflen blev både større (tyder på mere vand) og blødere (tyder på mindre vand). Men hvis trådstarter ikke kan huske saltopløsningen bliver jeg nok ikke klogere end du gjorde mig, - tak for det.

Skriv et svar til: Nv Osmose og kartoffel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.