Debat

hjælp til formulering

08. november 2018 af Klaus17

Hej :)

Jeg har et stort problem med at formulere tingene mundltligt, det har skapt et meget stort problem med mit snit og mine mundtlige karakter. Lige nu går jeg i 1.g og har været oppe i to mundtlige prøver, og dumpede desværre begge to, da jeg virkelig har et problem med at formulere tingene. jeg forstår hvad jeg har til opgave at gøre, og jeg kan sagtens danne et billede i mit hovede, men så snart jeg skal forklare det mundtligt, ender det med at jeg siger det på en uforståelig måde, selvom det jeg har lavet er rigtigt. Men min formulering gør det uforståeligt og derfor har jeg fået, en vane om at undgå at sige noget, og derfor gør jeg det så kort så muligt, for ikke at skulle trække mig længere ned i karakter.  

er der en der har en god måde at kunne forbedre sin formuleringer på. Har virkelig brug for det, for ellers er der ingen chance for at kunne forsætte til 2.g.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. november 2018 af liawo

ja - du kan starte med at være meget social og snakke meget med dine venner, på den måde får du nemmere ved at snakke sproget grammatisk korrekt.

Hvis du skal formidle noget fagligt, så skal du have styr på det. Læs det indtil du forstår det, og så prøv evt. at forklare det til en ven, og så kan han jo fortælle om han forstår hvad du siger. 

Hvis du skal forklare hvad effekt er, så prøv at gør det så kort som muligt og sig "det er energi pr. tid", og derefter giver du et eksempel, på den måde kan læren se du har forstået stoffet, og at du faktisk også er i stand til at formidle viden rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. november 2018 af liawo

Det kunne også være at du har taget den forkerte uddannelse..


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. november 2018 af SuneChr

Nogen har de bedste formuleringsevner på skrift, andre har dem i tale.
En meget kendt og afdød videnskabsmand havde ikke fået Guds talegave men havde i sit lange virke udgivet en lang række videnskabelige arbejder, som til stadighed læses verden over.

Øvelse:
Skriv dét du vil sige ned på papir, uden i første omgang at tænke på retskrivning, grammatik, - glem det.
Kig det igennem nogle gange. Ret hist og her og læs højt for dig selv. Lyder det godt?
Lad en god ven, søskende, forældre høre på hvad du har at sige og be' dem komme med kommentarer.
Vær enige om, at intet er for dumt. Du ved nok, at vi voksne også kan være bange.  


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. november 2018 af Smut1

Der kan være mange ting du skal kigge på så som: "kan du tale og forstå dansk?", ”hvordan er dit forhold til lærerne?”, ”hvordan har du det socialt i din klasse?”, ”Følger du med i undervisningen, og kan du pensum godt nok?”, ”Forbedrer du dig effektivt til eksamen?, ”Bliver du meget nervøs?” og så videre…Det bliver nemt en gættenkurrence, kan du se.

Hvad tror du selv, der går galt?


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. november 2018 af jullepulle04 (Slettet)

Jeg har haft samme problem for jeg har altid været utroligt genert. 

Jeg begyndte bare at når jeg fx. skal op til prøve eller inden jeg rækker hånden op så tænker jeg alt igennem før jeg begynder at snakke og jeg planlægger 100% hvad jeg skal sige og tænker det flere gange igennem. Hvis du skal sidde med hånden op i længere tid kan du også tænke over det der.

Jeg kan også godt blive nervøs så hvis det måske er det så hjælper det mig meget at jeg har noget jeg kan sidde og pille ved eller lege med

Jeg håber det var til lidt hjælp:)


Skriv et svar til: hjælp til formulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.