Samfundsfag

FORDELE OG ULEMPER VED AT BETALE SKAT! HJÆLP!

13. november 2018 af TheGirl123 - Niveau: 9. klasse

Hej igen! Hvad er fordelene og ulemperne ved at betale skat? Jeg ved ikke helt selv hvordan jeg skal skrive det, så vil i hjælpe mig?


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. november 2018 af Moderatoren

Prøv at finde ud af hvad skat går til - så finder du måske fordele og ulemper


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. november 2018 af VietCoungVu

Fordelen ved at betale skat er at så vil kommunen have penge til at give dem der på kontanthælp. Ulempen ved det er, at den tager penge fra en, men det er kun for at opretholde Danmark.

Grunden til Danmark var verdens lykkeligste land var pågrund af skat.


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. november 2018 af Kallisto99

Hvis ikke der blev betalt skat, så skulle du betale hver gang du gik til lægen - medmindre du er patient til et privatsygehus. Det kan man som sige er en af ulemperne. Fx i USA, der betaler du hver gang du skal besøge lægen fx bare om noget feber og opkast.

Tjek evt. https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/skat 


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. november 2018 af 123434

Skat finansiere velfærd så som gratis uddannelse, gratis læge og gratis adgang til sundhedssystemet, understøttelse i tilfælde af arbejdsløshed. Et samfund, hvor velfærden finansieres gennem skatten, har en meget omfattende graf af velfærd, som er tilgængelig for alle grupper i samfundet. Velfærden rammer altså universelt. 

Gennem skatten kan man reducere økonomiske uligheder i mellem befolkningsgrupper, hvor dem med højeste indtægter vil betale mest i skat. Når de økonomiske uligheder reduceres, så skabes der en højere grad af sammenhængskraft i samfundet. Mekanismen er, at folk vil i højere grad begynde at identificere sig selv med hinanden og være villig til at hjælpe hinanden, når uligheden er så lav som mulig. 


Skriv et svar til: FORDELE OG ULEMPER VED AT BETALE SKAT! HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.