Biologi

metabolisme og glukose

13. november 2018 af kirkra (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

hej er der nogen der kan hjælpe mig med disse to spørgsmål?

forklar hvordan glukose optages i cellerne i kroppens forskellige væv, - indrag herunder som minimum de insulin påvirkedeglukosetransportøre (GLUT4)

forklar hvordan glukose metaboliseres  cellerne (opbygning til glykagon) eller nedbrydning til atp.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2018 af guzbak

Er det på medicinstudiet?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
13. november 2018 af kirkra (Slettet)

Nej læser ernæring.. og det omhandler diabetes

Brugbart svar (1)

Svar #3
13. november 2018 af guzbak

Okay. Jeg ved ikke hvad jeres niveau ligger på eller hvad jeres fokus er på studiet. Her er lidt noter:

Når blodglukoseniveauet stiger, øges udskillelsen af insulin fra pancreas’ ß-celler. Ved binding til sin receptor initierer insulin en fosforyleringskaskade, der i sidste ende medfører at insulin inducerer glykogenese og glykolyse, samtidig med at glykogenolyse og leverens glukoneogenese hæmmes.

I myocytter og adipocytter stimulerer insulin optagelse af glukose ved at inducere migration af intracellulære vesikler indeholdende GLUT4-glukosetransportere til plasmamembranen. Herved er muskler og fedtvæv i stand til at optage store mængder glukose fra blodet efter et kulhydratrigt måltid.

Insulin stimulerer også fedtsyresyntese i leveren og triacylglycerolsyntese i fedtvævet samt hæmmer lipolyse i fedtvævet.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: metabolisme og glukose

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.