Fysik

Er stjerner sole?

15. november 2018 af Monaaleniuskaniewski (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej allesammen

Jeg har et spørgsmål i forhold til sole og stjerne ;)

Spørgsmålet er om stjerner er sole?
Jeg ved jo at solen er en stjerne, men mine venner tror at stjerner også er sole?
Ved i det?

Tak på forhånd.

Svar #1
15. november 2018 af Monaaleniuskaniewski (Slettet)

:))

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. november 2018 af Fisterjeppe (Slettet)

Hej  Monaaleniuskaniewski

Alle stjerner er sole fordi en stjerne lyser og det gør en sol/stjerne osse.

Hilsen Jeppe 7kl 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2018 af Soeffi

#0 

"Solen" er navnet på den stjerne, som jorden kredser om. Ordet sol kan også bruges generelt om den stjerne, som en given planet kredser om.


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. november 2018 af AngelOneOne

Hej,

Som #3 siger, så bruges ordet "sol" om et planetsystems lokale stjerne. Solen er vores solsystems lokale stjerne. For eksempel omkring stjernen Gliese 876 er der et planetsystem med en kendt planet. Hvis du befandt dig i dette planetsystem, så ville du kunne omtale Gliese 876 som din (dit solsystems/planetsystems) "sol".

Mennesket kan godt lide at give ting navne, særligt ting der har forbindelse til os. Derfor er Solsystemet bare et navn for vores lokale planetsystem, og Solen navnet på vores lokale sol.

Rent teknisk, er alle sole stjerner, men for at omtale en lokal stjerne som en sol, mener jeg (og det er udelukkende min mening og ikke nødvendigvis den rigtige) der skal være et lokalt planetsystem til stede, ellers er det jo ikke en lokal sol for noget andet end sig selv.

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Er stjerner sole?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.