Fysik

Trykforskel i en opvarmet dåse

15. november 2018 af NyBegynderSmølf - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg sidder og er igang med mit eksamensprojekt til Fysik på B niveau. Jeg har i den forbindelse valgt at lave følgende projekt:

https://www.stevespanglerscience.com/lab/experiments/incredible-can-crusher/

Men jeg sidder lidt fast nu. Hvordan, ved hjælp af "idealgasligningen" eller generelt, fysikken kan jeg beskrive dette forsøges resultater? Jeg kan sagens forklare det, men kan skal bruge lidt hjælp til at forklare det ved hjælp af fysikkens hjerne!

Håber der er en der kan hjælpe! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

En ting, der ikke er nævnt i beskrivelsen, er at hvis alt vandet fordamper, og temperaturen kommer op over 100 grader, vil der være mindre vanddamp inde i dåsen, men stadig ingen luft. Når man vender den og sænker den ned i det kolde vand, vil de dampmolekyler, der rammer vandoverfladen, blive nede i vandet. Molekylhastigheden er over 1000m/s, så der går meget kort tid inden næsten alle molekylerne er blevet fanget af det kolde vand. Derfor kan dåsen nå at klappe sammen inden der kommer nævneværdigt vand ind i den. Den bliver helt flad.


Skriv et svar til: Trykforskel i en opvarmet dåse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.