Matematik

Procenter, renter HELP

05. december 2018 af HelpMeK - Niveau: A-niveau

Jeg har flere opgaver jeg har kæmpet med, og jeg kan ikke finde ud af det

Opg 124
A låner 200.000 til en ny bil. Lånet er et annunitetslån, der skal betales tilbage over 60 måneder og forrentes med 1,1% pr måned. 
a) hvor stor bliver den månedlige ydelse?
b) hvor meget kommer A til at betale i renter?
c) hvor stor er den faktisk årlige rente?

Opg. 126
Et beløb på 4600 kr indsættes på en konto hvor det forrentes med fat rente og kvartårlige rentetilskrivninger. Efter 6 år står der 7341 kr på kontoen
a) hvor stor har terminsrenten været i procent?

Opg. 128
Du har købt en "god" brugt bil til 120.000 kr. oog låner pengene i  banken. Lånet skal afvikles som et serielån over 6 år med årlige ydelser og 9% i p.a. i rente.
b) hvor stor bliver den gennemsnitlige procent?

Tak på forhånd.
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. december 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. december 2018 af AMelev

Opg. 124 Annuitetslån se Formelsamling s. 5 (6)

Opg. 126 Alm. fremskrivning se Formelsamling s. 5 (4)

Opg. 128 Serielån. Fast årligt afdrag G/n, aftagende renter og dermed ydelser, da renterne udgør en fast procent af restgælden, som hvert år mindskes med afdraget.
Lav et regneark med Restgæld, Afdrag, Renter, Ydelse og evt. Ny restgæld.
Når beløbet er tilbagebetalt efter de 6 år kan du bestemme hele rentebeløbet.

Jeg forstår ikke helt sp.b) Der er jo en fast procentsats på 9 %, så det må så også være den gennemsnitlige procentsats.
Måske er ideen (det er et "vildt" gæt), at du skal benytte fremskrivningsformlen (Formelsamling s. 5 (4)) til at bestemme, hvad den gennemsnitlige årlige rentesats ville være, hvis du på én gang betalte hele beløbet tilbage med det samme rentebeløb.


Skriv et svar til: Procenter, renter HELP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.