Fysik

gitterspektrokopi - stigningstal

06. december 2018 af hejmedjer1239 - Niveau: B-niveau

Jeg har fået et stigningtal ved at aflæse vinkler af en natriumlampes spektrallinjer. Jeg har fået at vide, at jeg kan bruge stigningstallet til at finde bølgelængden.

Formlen for bølgelængde har jeg fået til at give:

λ=(sin(0)_n)/n*d

Hvilket her i formlen er mit stigningstal? Jeg tænker at det er sin(0)_n/n som er stigningstal, så vi finder bølgelængden ved at sige: λ=a*d, er det ikke bare sådan?

Hvad er den teoretiske værdi egentlig for en natrium's spektrum? Det er vidst kun en bølgelængde den afsender?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2018 af mathon

                                        \small \lambda =d\cdot \left (\frac{\sin(\theta _n)}{n} \right )


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. december 2018 af Eksperimentalfysikeren

Du skriver "sin(0)_n" Det giver ikke nogen mening. Du mener nok "sin(Θn)". I så fald er det rigtigt, at stigningstallet er a=sin(Θn)/n, så λ=a*d.

Den gule natriumlinie er faktisk en dobbeltlinie med bølgelængderne D2: 588,99nm og D1: 589,59nm

Betegnelsen D stammer fra, at da man opdagede absorptionslinierne i solspektret, gav man dem hver et bogstav. Senere opdagede man, at D-linien er dobbelt. Hvis du søger oplysninger om natriumspektret (eller andre spektre) på nettet kan du komme ud for at bølgelængder er angivet med enheden Å (Ångström). Den er 0,1nm, så bølgelængderne kan være angivet som D2: 5889,9Å og D1: 5895,9Å. Det er en gammeldags enhed, der ikke bruges mere, men der er meget store tabeller m.m., der er fra tiden med Å.


Svar #3
06. december 2018 af hejmedjer1239

#2
Du skriver "sin(0)_n" Det giver ikke nogen mening. Du mener nok "sin(Tn)". I så fald er det rigtigt, at stigningstallet er a=sin(Tn)/n, så ?=a*d.

Den gule natriumlinie er faktisk en dobbeltlinie med bølgelængderne D2: 588,99nm og D1: 589,59nm

Betegnelsen D stammer fra, at da man opdagede absorptionslinierne i solspektret, gav man dem hver et bogstav. Senere opdagede man, at D-linien er dobbelt. Hvis du søger oplysninger om natriumspektret (eller andre spektre) på nettet kan du komme ud for at bølgelængder er angivet med enheden Å (Ångström). Den er 0,1nm, så bølgelængderne kan være angivet som D2: 5889,9Å og D1: 5895,9Å. Det er en gammeldags enhed, der ikke bruges mere, men der er meget store tabeller m.m., der er fra tiden med Å.

Super! Den sinus vinkel, er det den man kalder for 'phi'? Hvilken betydning har symbolet Tn?

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. december 2018 af Eksperimentalfysikeren

Θ hedder Theta, Φ er phi (udtales fi), begge er store bogstaver. De bruges ofte til angivelse af vinkler.


Skriv et svar til: gitterspektrokopi - stigningstal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.