Matematik

Hjælp

12. december 2018 af rikke0227 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg håber der er nogle der kan fortælle mig hvad der sker i hvert trin, for når jeg kigger på det mister jeg helt overblik. Tak på forhånd. 

Vedhæftet fil: udrgning.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
12. december 2018 af Sveppalyf

Fra første til anden linje:

De ganger tælleren k1*k2 ind i parentesen. Herved bliver 1/k2 til k1 og 1/k1 til k2. (Fordi k1*k2/k2 = k1 og k1*k2/k1 = k2)

Fra anden til tredje linje:

Først bliver tælleren k2 - k1 flyttet ind i parentesen. Derefter sætter de A01 udenfor parentes. Altså sådan her

A01*(...) + A01 =

A01*[ (...) + 1]


Svar #2
12. december 2018 af rikke0227

Mange, mange tak. Et sidste spørgsmål er hvordan kan A01 sættes udenfor parentes, når den Ikke er inde i parentes til at starte med?

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. december 2018 af SådanDa

Det hedder den distributive lov. Der gælder for tal i al almindelighed at a·(b+c) = a·b + a·c.

Du kan læse mere herhttps://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/tal-og-regnearter/regnearternes-egenskaber

Når man bruger ligheden fra højre til venstre, kalder man det ofte at man sætter uden for parantes. Som du kan se er der ikke nogen parantes i a·b + a·c, men man kan altså lave en parantes og sætte a udenfor, så det bliver a·(b+c).


Skriv et svar til: Hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.