Matematik

Statistik

13. december 2018 af holaaa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Jeg sidder med en statistik opgave, som jeg er lidt på bar bund i. 

Spørgsmål 1: Undersøg, om kommunerne er ligeligt fordelt på kommuner med ja - andel henholdsvis over og under 50% 

Spørgsmål 2: Test om den forventede ja - andel er 0,5, og undersøg om standardafvigelsen på ja - andelen er 0,04. 

Spørgsmål 3: Undersøg, om den gennemsnitlige alder på de to køn er den samme. Kommenter på størrelsen af korrelationen og hvad den fortæller. 

Der er vedhæftet en excelfil med det tilhørende datasæt.

Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: Datasæt excel.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2018 af peter lind

Hvad skal du have hjælp til?

Kan vi ikke få en ordret opgaveeskrivelse


Svar #2
14. december 2018 af holaaa

Indledningen på opgaven lyder:

"Retsforbeholdet er et af de fire danske EU - forbehold, som betegnes Det National Kompromis. Det har eksisteret siden Edinburgh - aftalen i 1993. Ved folkeafstemningen i 2015 skulle danskerne afgøre, om retsforbeholdet skulle afskaffes og erstattes af en tilvalgsordning, idet der kunne stemmes "ja" eller "nej" til "Forslag til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning". Afstemningen fandt sted d. 3 december 2015 med et samlet nej til følge. Lovforslaget blev altså forkastet.

 

Temaet for denne opgave er at forklare forskelligheden i holdning til "Forslag om lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning" - eller, i noget bredere forstand, danskernes holdning til at afgive magt til EU. De registrerede variable og betydningen heraf fremgår af tilhørende datasæt, hvor analyseenheden er de enkelte kommuner."

Jeg vil rigtig gerne have hjælp til hvilke formler, metoder, tests osv. der skal bruges til at løse opgaverne, da jeg er lidt forvirret omkring det. 


Svar #3
14. december 2018 af holaaa

Hele opgaven: 

Vedhæftet fil:Statistik_V18.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. december 2018 af peter lind

1: Så vidt jeg kan se skal du find ud af om om andelen af mommuner med flest ja stemmer er ca 0,5

2:Find middelværdien m af ja stemmer. Brug binomialfordelingen med p=½ og n antal kommuner til at finde sandsynligheden for p=P(|X|>m). Hvis p er mindre end signinfikansnivauet forkast hypotesen

3. Find middelværdien af køn. sæt m = middelværdien for begge køn. Lav en test for at de er ens


Svar #5
15. december 2018 af holaaa

Tusind tak for svar! Hvilken formel bruges ved p=P(|X|>m)?


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. december 2018 af peter lind

Slå det op i et CAS værktøj


Svar #7
17. december 2018 af holaaa

Jeg skal vise formlerne uden CAS værktøj, og kan simpelthen ikke finde ud af hvordan den lyder 


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. december 2018 af peter lind

Det er helt urimeligt at du skal regne det ud.Det er at for stort et arbejde. Binomialfordelingen kan  du se på https://da.wikipedia.org/wiki/Binomialfordelingen


Skriv et svar til: Statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.