Generelt

Projektopgave "på vej" HJÆLP

16. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Hej! 

Vi er to piger i 9. klasse, som skal til at tænke over vores projektopgave. 

Vi har fået et overordnet emne som lyder af "På Vej", og kunne godt bruge lidt inspiration til evt. underemner. 

Vi har overvejet noget med dannelse kontra uddannelse, men der er desværre mange i vores klasse der tænker af samme dur. 

Sidste år arbejde vi sammen om et meget samfundsfagligt projekt, hvor vi tog udgangspunkt i den danske kultur/den tanzanianske samt de mange fordomme/forventninger den vestlige verden har omkring/til Afrika.

Vi fik 12 for opgaven, og har intet problem med at skulle lave noget meget samfundsfagligt, men da vi begge er ekstremt naturfagligt intresserede vil vi meget gerne have lov til at inkludere dette lidt mere i år. Jeg har også en del "kontakter" som kunne hjælpe med at få udført et rigtigt fedt forsøg som vores produkt + eventuelle relevante undersøgelser + interviews hvis vi vælger at gå ned ad den vej. 

Nogle ideer? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2018 af Croissanten

I kunne jo lave en mind-map/brainstorm om hvad i associerer med "På Vej", og derudfra vælge noget som interesserer jer. Men hvad jeg umiddelbart tænker er måske noget med udviklingslande (ulande), og hvordan det går med dem i forhold til den vestlige verden :)


Svar #2
16. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Vi har lavet et mindmap, indtil videre har vi

- CO2 udslip/forurening

- Dannelse kontra Udannelse 

- Ulande (dog MEGET ligesom vores opgave sidste år, og da vi har de samme lærer vil vi helst ikke have at det føles som om vi genbruge gammelt stof.

- Teenage-årene 

- Trump/USA 

Dog ville vi ØNSKE at vi kunne finde noget mere naturvidenskabeligt (forurening/drivhuseffekten er ret naturvidenskabeligt, men det føltes efterhånden som om det bare er gentagelser af samtlige historie, samf, fys, bio og geo timer, hvilket desværre har gjort at vi har mistet lidt af interessen) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. december 2018 af Croissanten

I kunne da skrive om, hvordan Jorden bliver slidt op og at vi mennesker om et par millioner år skal flytte til en anden planet og hvordan vi eventuelt kan gøre det. Komme op med jeres egne ideer og spørge dem der ser jer fremlægge (Hvis i må dette) om de havde nogle ideer på det :)


Svar #4
16. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Jeg vil gætte på at det nok desværre bliver mindre end om et par millioner år... Men ja, vi har også overvejet at skrive om "Project Mars", ligenu tænker jeg bare at vi tager imod så mange svar som vi kan få :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2018 af Tqooa

Måske noget med forskellige historieopfattelser, eventuelt i forskellige kulturer/ religioner sammenlignet med et videnskabeligt synspunkt, altså: hvor er vi på vej hen? Altså linær historieopfattelse/ cirkulær historieopfattelse, eskatologi osv. Der er i hvert tilfælde både noget naturvidenskab og noget mere humanistisk med.


Svar #6
18. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Jeg vil lige høre med min partner, men syntes i hvert fald selv at noget eskatoligisk ville være rigtigt interessant ift. hvor VAR vi på vej hen dengnag/hvordan endte vi her, og så er det jo dejligt nemt "bare" at skulle perspektivere til fremtiden.


Skriv et svar til: Projektopgave "på vej" HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.