Matematik

SIR-modellen for pestudbruddet i københavn 1711

17. december 2018 af Gsmeyra - Niveau: A-niveau

Hej, 

Vedhæftet fil viser de rasultater jeg fik for min sir-model, hvor S,I og R er difineret ud fra data fra 1711, mit spørgsmål er så hvad siger grafen om pesten i 1711? har virkelig brug for hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2018 af swpply (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. december 2018 af swpply (Slettet)

Du kan bl.a. slutte at pesten i 1711 dræbte (eller gjorde folk immune overfor pestudbruddet) ca. 66% af samtlige indygger i Hovedstaden. Jeg formoder at de fleste der blev smittet af pesten endte med at måtte stille træskoene, hvorfor at vi kan slutte at det kun var hver tredje indbygger i Købehavn der overlevede dette pestudbrud.

Ydermere kan du slutte at pestudbruddet kun varede omkring 20-25 dage/måneder (jeg er ikke sikker på hvilken enhed du har på første-aksen... HUSK ENHEDER PÅ AKSERNE).


Svar #3
17. december 2018 af Gsmeyra

Men ud fra mine kilder, står det at tredjedelen af københavns befolkning døde af pesten, og kan man se dette ud fra grafen, hvordan det? og på første aksen har jeg antal uger. 


Svar #4
17. december 2018 af Gsmeyra

Og hvis min model er forkert, hvor kan jeg så se den fejler?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. april kl. 23:55 af mo21

Hej jeg sidder med et problem, omkring samme emne. Jeg ville gerne spørge om du kunne tænke dig at sende din excel fil. 


Skriv et svar til: SIR-modellen for pestudbruddet i københavn 1711

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.