Matematik

Er det godt?

17. december 2018 af Loise3434 - Niveau: B-niveau

Hej. Der er opstillet en graf og den har jeg prøvet at analysere. Håber der nogle der vil se hva jeg har skrevet og om det er rigtigt. I må meget gerne komme på andre ting jeg kan komme ind på.

Vedhæftet fil: graf.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. december 2018 af swpply (Slettet)

Det er meget godt altsammen. Med undtagelse af at du ikke bør slutte at der er tale om en ligefrem proportionalitet eftersom at skæringen med y-aksen sker i punktet (0,-5.285) og ikke i punktet (0,0).


Brugbart svar (1)

Svar #2
17. december 2018 af StoreNord

Jeg ved ikke, hvordan en koncentration kan være negativ. Men det ved du måske?
Men så sku man måske sige, at den er negativt voksende?

Er det måske ikke tiden der er på den vandrette akse?


Svar #3
17. december 2018 af Loise3434

Er det så linært proportionalitet?


Svar #4
17. december 2018 af Loise3434

Det er fordi man sætter det til ln og derfor ser bort fra minustegnet. Men er det så elleres rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2018 af swpply (Slettet)

#3

Er det så linært proportionalitet?

Der er mig bekendt ikke noget der heder linært proportionalitet. Der er ligefrem proportionalitet og omvendt proportionalitet.

#4
Det er fordi man sætter det til ln og derfor ser bort fra minustegnet. Men er det så elleres rigtigt?

I såfald kan du slutte at koncentrationen aftager eksponentielt med tiden og ikke lineært. 


Brugbart svar (1)

Svar #6
17. december 2018 af swpply (Slettet)

Vent, der er noget helt galt.

Du skrive at x-aksen angiver koncentrationen og y-aksen angiver tiden.


Svar #7
17. december 2018 af Loise3434

Arghhh du har selvefølgelig ret. Det er tiden ud af x-aksen og koncentration ud af y-aksen


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. december 2018 af AMelev

#7 Er det koncentration eller ln(koncentration), du har op ad 2.aksen?

Hvis y = a·x + b og y = ln(C), så får du  ln(C) = a·x + b ⇔ C = ea·x + b = (ea)x·eb = k·dx?, hvor k = eb og d = ea jf. #5.


Svar #9
17. december 2018 af Loise3434

Ja det er ln(koncentration), men er der så tale om omvendt propotionalitet, da y falder når x stiger, ik?


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. december 2018 af AMelev

Det er ikke en omvendt proportionalitet, men en aftagende lineær funktion (a er negativ).

Omvendt proportionalitet: x·y = konstant
Hvis du fx tager punktet (60,-5.32) er x·y =  60·(-5.32) = -319.2, mens et andet punkt (15, - 5.295) giver
x·y = -79.4, så produktet er absolut ikke konstant.


Skriv et svar til: Er det godt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.