Fysik

HJÆLP - inertimoment for en ikke-symmetriske

18. december 2018 af NiklasLarsenMolbjerg - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg sidder lige nu med et spørgsmål, der lyder "diskuter hvlke problemer der ligger i, at bestemmer inertimomentet for en akse, der IKKE er en symmetriakse"

Jeg har brugfor hjælp til de problemer der vil være, når man skal gøre dette. Håber virkelig nogen kan hjælpe

VH.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det afhænger af tilfældet.

Der kan være tale om et symmetrisk legeme, hvor aksen ikke går gennem tyngdepunktet. Der findes en formel til at klare det.

Det kan være, at legemet ikke er symmetrisk. Forstil dig, at du tager en metalstang og vikler den til en skive ved hjælp af passende værktøj. Sådan en "kanelsnegl" i f.eks. stål er ikke symmetrisk, undtagen spejlsymmetri i skivens plan. Man kan ikke umiddelbart afgøre, hvor tyngdepunktet er, og man er nødt til at regne sig frem. Regningerne er ikke helt simple, men jeg vil tro, at en dygtig gymnasiast vil kunne slippe igennem det.

Den tredie mulighed er, at man har en rumlig figur, der har tre symmetriplaner, men aksen går gennem tyngdepunktet uden at ligge i nogen af disse tre planer. Tænk f.eks. på et æg, der står på strå mens det roterer som en top på bordet. Det skal være kogt, for at man kan udføre eksperimentet. I dette tilfælde skal man nok op på universitetsniveau for at løse opgaven.


Skriv et svar til: HJÆLP - inertimoment for en ikke-symmetriske

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.