Biologi

Metabolisme!!! (HJÆLP)

27. december 2018 af lillyy - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg har følgende spørgsmål og håber nogle kan hjælpe:

Hvis man skal give et generelt overblik af metabolisme, hvilke processer ville man så inddrage for både at vise kataboliske og anaboliske processer? 

Mit bud er både at gøre rede for glykolyse, citratcyklussen og elektrontransportkæden, men jeg er ret i tvivl


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. december 2018 af AngelOneOne

Hej,

Jeg synes du har fat i noget af det rigtige.. Glycolysen har jo både nogle energiforbrugende trin og nogle energibesparend/-frigivende trin. Krebs cyklus leverer energien (elektronerne) til elektrontransportkæden, som i dens serie af reduktioner og oxidationer danner energi (ATP).

SÅ en begyndelse til du kan komme godt i gang, er måske at lave nogle simple diagrammer over hver proces, så du kan komme med en mere dybdegående beskrivelse af hvert enkelt trin i processerne, og dermed komme til at beskrive om det trin i processen er anabolsk eller katabolsk.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
30. december 2018 af lillyy

Halløj

Super! Lige et sidste spørgsmål: 

Ved redegørelse af disse processer kan man så specifikt angive, hvor og hvornår de forskellige makromolekyler (fedt, kulhydrat og protein) bliver metaboliseret?

Mvh. Lilly


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. december 2018 af AngelOneOne

Hej,

Det kan man godt, men du skal selvfølgelig være opmærksom på, at proteiner og fedtstoffer har flere forskellige indgangspunkter i hhv. glycolysen og Krebs cyclus. En kort oversigt kan du se på billedet her:

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. december 2018 af Stygotius

x


Svar #5
01. januar 2019 af lillyy

Det giver rigtig godt overblik! Tuusind tak for hjælpen

Mvh Lilly

Skriv et svar til: Metabolisme!!! (HJÆLP)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.