Biologi

Et gen = en allel?

01. januar 2019 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Der står i min bog at ''en variant af et bestemt gen kaldes for en allel''. Men samtidig står der også ''Øjenfarve ho mennesker bestemmes af flere gener. En simple model baseret på blot ét gen med to alleller forklarer dog i de fleste tilfælde fint nedarvninge af brune øjne''. Hvor det altså står som at et gen ikke er en allel eller at der er flere end én allel i et gen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. januar 2019 af EnStuderende

Det er fordi, at dine celler jo har 23 par kromosomer. Du har med andre ord to kromosomer, der kan kode for samme gen (vi ser lige bort fra sexkromosomerne). Se mere på en allel som en specifik region af kodende DNA på kromosomet. Den specifikke position kaldes et lokus. Ser du på de samme lokusser i et kromosompar, ser du (som regel) på det samme gen - du har altså to kopier af samme gen (nogle gange flere faktisk). Disse to kopier kan godt være en smule anderledes fra hinanden, selvom de stadig koder for den samme ting - f.eks. i den simple øjenfarvemodel kan det ene gen fra din mor kode for blå øjne, og det andet gen (stammende fra din fars kromosom) kode for brune øjne. Da brun er dominant, vil du have brune øjne, etc. etc. Der er altså to varianter af samme gen. En allel er én variant af et bestemt gen. Er begge varianter identitiske, kaldes genet for homozygot og hvis ikke, heterozygot.


Svar #2
01. januar 2019 af Alrighty

Ja, men hvad der forvirrer mig er, at der er ét gen, og så er det et genpar. Som jeg har forstået, er et gen altså bare et gen på én kromosom, hvad end mandens eller kvindens, men ikke det gen der befinder sig i samme loki på det modsatte køns kromosom. Så burde der ikke stå at et genpar - og ikke ét gen indeholder to alleler? For genpar er to gener placeret på samme loki i de respektive kromosomer, og ét gen kan kun indeholde én allel?


Brugbart svar (1)

Svar #3
02. januar 2019 af EnStuderende

Ikke helt. I dette tilfælde bruges betegnelsen 'gen' måske lidt mere overordnet som reference til et stykke DNA, der koder for noget bestemt - dette gen kan så lokaliseres flere steder på kromosomerne. Jeg tror, du tænker gen i en meget material forstand - at det er ét bestemt stykke DNA på kromosomet og kun dét stykke. Prøv at tænke på 'et gen' lidt mere overordnet - som et slags blueprint, der kan trykkes flere gange, måske med små ændringer hver gang (hvilket gør de forskellige prints til alleler). Sciencedaily har en god definition af ordet:

A gene is a locatable region of genomic sequence, corresponding to a unit of inheritance, which is associated with regulatory regions, transcribed regions and/or other functional sequence regions.

Det er sandt at pege på det sted på kromosomet, der så koder for denne bestemte "enhed af arvelighed" og sige, at dét er et gen. Men peger du på den tilsvarende allel, er det - trods eventuelle små forskelligheder - stadig kodende for det samme, ergo den samme "enhed af arvelighed", ergo det samme gen. Jeg tror, du skal tænke genpar som et "par af samme gen". Det er derfor, at når du snakker om to stykker DNA, der koder for det samme, så refererer du ikke til dem som to gener, men som to alleler, for de er jo det samme gen. Et gen ≠ allel, men genet kan være en allel, og en allel er altid et bestemt gen. Du kan godt pege på en allel og sige "dét er et gen, der koder for...". Det kan også være, at genet kun har én kopi af sig selv i hele cellen. I så fald kan man ikke kalde det en allel, da den jo ikke varierer. Jeg vil derfor heller ikke sige, at et gen indeholder to alleler, på samme måde som jeg ikke ville sige, at skabelonen/blueprintet indeholder to prints - det giver ikke helt mening. Ét gen kan bestå af flere alleler i cellen, på samme måde som blueprintet/bogen kan være trykt i flere udgaver/prints.

Men jeg vil give dig ret i, at det er forvirrende, og at terminologien nok burde uddybes noget mere dybtegående end hvad der normal bliver gjort. Jeg tror, det er sådanne ting, der først bliver mere klart, jo mere man læser om tingene. Man tror måske, man har en klar opfattelse af, hvad noget er, indtil man læser noget nyt om det. Det er derfor, definitioner ofte er meget specifikke, fordi de skal tage hensyn til alle de regler, der indgår i et bestemt udtryk - ofte ender de op så specifikke, at de faktisk ikke er det bedste at starte ud med at læse, når man skal forstå et nyt koncept, men er derimod en 'nice wrap-up', når man (endelig) har forstået det ;) 


Svar #4
02. januar 2019 af Alrighty

Tak for svaret! Ja, det kan godt virke en smule forvirrende og uklart :)


Skriv et svar til: Et gen = en allel?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.