Biologi

Hvad er Bromthymolblå?

15. januar 2019 af Fridarmj - Niveau: 7. klasse

jeg sidder og skal til at skrive en biologi rapport, men kan ikke huske hvad bromthymolblå(BMB) er. Jeg har prøvet at google det, men der er ikke rigtig nogle svar som uddyber. 

så er der please nogle der kan forklare det for mig?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2019 af mathon

Bromthymolblåt(BTB), er et reagens, der fungerer som pH-indikator. I vandig opløsning har reagenset et omslagspunkt ved pH på 6,0-7,6. Farven af bromthymolblåt i en opløsning er afhængig af opløsningens pH. En sur opløsning der indeholder bromthymolblåt er gul, mens en tilsvarende basisk opløsning er blå.

Bromthymolblåt kan bl.a. anvendes til at bestemme tilstedeværelsen af kulsyre i opløsninger.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. januar 2019 af AngelOneOne

Hej,

Bromthymolblåt bruges i biologi til, blandt andet at påvise fotosyntese. Når planter respirerer (vandplanter i forsøget), frigiver de CO2. CO2 reagerer med vand, og danner kulsyre. Kulsyrens tilstedeværelse påvises med bromthymolblåt, som #1 skriver, ved at opløsningen bliver let sur - og dermed bliver bromthymolblåt i opløsningen, gult.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Hvad er Bromthymolblå?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.