Matematik

Differentialregning

15. januar 2019 af Olis555 - Niveau: B-niveau

Hej,

Er der en venlig sjæl der ved hvordan de her 2 opgaver kan løses? (Muligvis i Maple)


Svar #1
15. januar 2019 af Olis555

Det er aller vigtigst med denne her. :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. januar 2019 af peter lind


Svar #3
15. januar 2019 af Olis555

#2

?


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. januar 2019 af peter lind

Hvis du kalder det stykke på højre side af gulvet, der ikke indgår i glaspartiet for d gælder der at tan(50º) = x/d har du at d= x*tan(50º) og arealet bliver x*(8m-2d). Differentier med ensyn til x og sæt resultatet = 0 for at finde hvor det er største. Du kan evt. også bruge dit kenskab til andengradspolynomet for at finde hvor det er størst


Svar #5
15. januar 2019 af Olis555

#4

Hvis du kalder det stykke på højre side af gulvet, der ikke indgår i glaspartiet for d gælder der at tan(50º) = x/d har du at d= x*tan(50º) og arealet bliver x*(8m-2d). Differentier med ensyn til x og sæt resultatet = 0 for at finde hvor det er største. Du kan evt. også bruge dit kenskab til andengradspolynomet for at finde hvor det er størst

Hvad er d, og hvorfor skal det ganges på 2?


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. januar 2019 af peter lind


Svar #7
15. januar 2019 af Olis555

Ja?


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. januar 2019 af peter lind

Differentier funktionerne og sæt resultat = 0. Derefter kan du finde hvor den afledede er henholdsvis positiv og negativ ved at beregne f'(x) melem 0 punkterne og også for store og små værdier


Svar #9
15. januar 2019 af Olis555

Indtil videre har jeg gjort det her, men er det forkert el.?


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. januar 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #11
15. januar 2019 af peter lind

Nej. Hvis det er funktionen du vil afbilde er f(0) = 5 ikke 0. Hvis det er den afledede er det en parabel med opadvente grene.


Brugbart svar (0)

Svar #12
15. januar 2019 af AMelev

#9 Så vidt jeg kan se, har du bare tegnet grafen, og det er vel ikke forkert, men du kan ikke bruge det til noget  med det vindue, du har valgt. De lokale ekstrema fremgår ikke.

Her får du fremgangsmåden til den 1. opgave. Lav så de tre øvrige tilsvarende.


 

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Svar #13
15. januar 2019 af Olis555

Tusind tusind tak

Svar #14
18. januar 2019 af Olis555

He

#12

#9 Så vidt jeg kan se, har du bare tegnet grafen, og det er vel ikke forkert, men du kan ikke bruge det til noget  med det vindue, du har valgt. De lokale ekstrema fremgår ikke.

Her får du fremgangsmåden til den 1. opgave. Lav så de tre øvrige tilsvarende.


 

Hvordan finder du fortegnet for f


Svar #15
18. januar 2019 af Olis555

Og hvordan tegner du 


Brugbart svar (0)

Svar #16
18. januar 2019 af ringstedLC

#14: Det er fortegnet for f ', - ikke f.

#15: Du har jo tegnet en funktion i den første opgave...


Svar #17
18. januar 2019 af Olis555

Det er fordi, at når jeg tegner f'(x) så ligner det ikke at det passer med de monotoniforhold som der er.

Det er derfor jeg ikke kan få det til at passe :(


Brugbart svar (0)

Svar #18
18. januar 2019 af ringstedLC

Når du har en tråd med 5 forskellige funktioner, der alle hedder f, er det ikke til at vide, hvad du har tegnet, når man ikke kan se hvilken opgave, der er.

En opgave pr. tråd og skriv underspørgsmålsnummeret.


Brugbart svar (0)

Svar #19
19. januar 2019 af AMelev

#15 Hvordan du tegner funktionen afhænger af dit grafværktøj. Du har jo lavet grafen, men hvis du vil blive klogere af den, skal du indrette x- og y-intervallerne hensigtsmæssigt. Du skal zoome helt anderledes ind, hvis du vil have en idé om lokale ekstrema.

#17 Det er fortegn for f ', altså, om f '-grafen ligger over eller under x-aksen, der skal passe med monotoni for f. 


Skriv et svar til: Differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.