Biologi

Puls

03. februar 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau
Jeg har vedhæftet et billede , hvor spørgsmålene fremgår. Jeg har brug for hjælp til spørgsmål 1. Hvordan kan jeg beskrive sammenhængen mellem : puls , minutvolumen og slagvolumen hos en utrænet og veltrænet person udefra de tal ??håber der er nogle der hjælper er virkelig gået i stå

Svar #1
03. februar 2019 af HFNU (Slettet)

Der også et billede med som skal hjælpe os på vej- men er stadig lidt lost

Brugbart svar (1)

Svar #2
04. februar 2019 af DrNielsen

Puls = antal slag fra hjertet i minuttet.

Slagvolumen = den mængde blod hjertets venstre kammer pumper ud / slag.

Minutvolumen = den mængde blod hjertets venstre kammer pumper ud i minuttet. Dette kan du regne ud ved følgende udtryk:

MV = SV * HR

Du kan generelt sige at folk i god form har en stærkere hjertemuskel. Derfor er SV og følgeligt MV højere. Derfor er pulsen alt andet lige også lavere ved samme arbejde hos en trænet end hos en ikke trænet.


Svar #3
05. februar 2019 af HFNU (Slettet)

Hvad er HR i formlen?


Svar #4
05. februar 2019 af HFNU (Slettet)

Jeg fatter IKKE det der står i watt.

Er der nogle der kan hjælpe mig til at forstå det. Fx. 50 watt, 90 watt, 140 watt, 190 watt


Svar #5
05. februar 2019 af HFNU (Slettet)

Derfor er pulsen alt andet lige også lavere ved samme arbejde hos en trænet end hos en ikke trænet.

Undskyld hvad mener du med : ALT andet lige også lavere?

Hvordan skal det forstås


Brugbart svar (1)

Svar #6
05. februar 2019 af DrNielsen

HR = Heart Rate = hjertefrekvens = antal slag i minuttet.

Hvad er det der står i watt? Watt er et udtryk for effekt og har enheden Joules per sekund = J/s = energi per tid. Hjalp det dig? Ellers må du forklare hvad det er der er angivet i Watt du ikke forstår.

"Alt andet lige" er et udtryk man bruger når man kommer med en påstand. En påstand kan du aldrig være fuldstændig sikker på - f.eks. om pulsen stiger mest ved utrænede ved arbejde. Men når man har en stor baggrundsviden kan man komme med et kvalificeret bud. Så er det ikke sikkert det i praksis er rigtigt, men det skitserer at man har tænkt sig om og brugt den viden man har.

Derfor: jeg kan ikke for alle tilfælde sige at pulsen er lavere hos trænede ved samme arbejde. Det afhænger bl.a. også af genetiske forhold. Men alt andet lige vil man se en lavere puls ved et givent arbejde ved en trænet end hos en ikke trænet.


Skriv et svar til: Puls

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.