Fysik

Radioaktivt henfald- isotopkort

11. februar 2019 af Anonymstudieportalen - Niveau: 9. klasse

Hej :)

Jeg skal tegne nogle pile i et isotopkort, som viser radioaktivt henfald. Hvis to stoffer ligger i felter skråt over for hinanden uden felter imellem. Hvor skal jeg så sætte pilen? Det kan også godt være at jeg har placeret stofferne forkert, og det er derfor der ikke er plads til en pil.

Jeg håber mit spørgsmål gav mening...


Svar #1
11. februar 2019 af Anonymstudieportalen

Og et andet spørgsmål:

Er gammastråling neutralt, og kan man sige at det består af elektromagnetisk stråling?


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. februar 2019 af mathon

Felter skråt over for hinanden er formentlig alfahenfald.

Gammastråling er elektromagnetisk stråling og består - så vidt vides - ikke af ladede partikler.


Svar #3
11. februar 2019 af Anonymstudieportalen

Tak for svaret :)

Du skriver at felter skråt overfor hinanden formentlig er alfahenfald, men hvis der ikke er nogle felter imellem de to stoffer som sidder skråt over for hinanden og protontallet stiger med 1 er det vel egentlig betahenfald ikke?

Mens når de to stoffer sidder skråt overfor hinanden med mellemrum imellem og protontallet falder med 2 er det alfahenfald?


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. februar 2019 af mathon

\small \begin{array}{lll} \textup{hvis der ikke er nogle felter imellem de to stoffer som sidder skr\aa t over for hinanden og protontallet stiger med 1} \\ \textup{er det vel beta(-)henfald}\qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\, \, \textup{pr\ae cis}\\\\ \textup{protontallet falder med 2 er det alfahenfald}\qquad\textup{pr\ae cis} \end{array}


Svar #5
12. februar 2019 af Anonymstudieportalen

Okay, tak. Skulle bare lige være sikker på om jeg havde forstået det ordentligt :)


Skriv et svar til: Radioaktivt henfald- isotopkort

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.