Studievejledning

Jeg vil gerne være ingeniør på STX men hvad linje vælger jeg?

14. februar 2019 af Emil392k

Hej jeg har i rigtig lang tid gerne ville være ingeniør, først overvejede jeg HTX da det for mig er det mest normale. Men så så jeg på STX og det lød meget bedre i min optik fordi der er så mange forskellige fag at vælge mellem. Dog er mit spørgsmål hvad linje skal jeg vælge for at blive ingeniør? Jeg har hørt det er lige meget hvad linje du vælger bare du har de rigtige fag til at understøtte det du vil i fremtiden. Er der nogle der kan besvare mit spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. februar 2019 af Herstall

Det er absolut ikke lige meget hvilke fag du vælger. Hvis du vælger STX så skal du tage en naturvidenskabelig linje det kunne f.eks. være (Mat A, Fysik B, Kemi B) eller (Mat A, Biotek A, Kemi B). Det er nødvendigt at have Mat A, hvis du skal læse til ingeniør. Den bedste linje for dig vil være (Mat A, Fysik B, Kemi B) da det er den linje der giver adgang til flest uddannelser, den giver adgang til alle ingeniøruddannelser og samt et hav af andre. Det eneste den ikke giver adgang til er hvis en uddannelse kræver Eng A, men det kan du jo snildt hæve fra Eng B til Eng A. Ellers så vil HTX være mere oplagt at vælge hvis du allerede ved at du gerne vil være ingeniør, da det gennem gymnasietiden opbygger et mere innovativt og naturvidenskabeligt mindset. Hvis du tager STX skal du også overveje at der er fag som er fuldstændig ligegyldig for dig der gerne vil være ingenør, det kan være oldtidskundskab, religion, fremmed sprog, historie, samfundsfag mm. I henhold til hvilken linje du skal vælge på HTX er jeg ikke sikker da jeg selv hr en STX, men gå altid efter de naturvidenskabelig fag det er også der hvor fremtiden ligger!


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Vær ikke så sikker på, at de nævnte fag på STX er så ligegyldige. Som ingeniør kan man komme ud for mange forskellige kontakter med andre menesker. Jeg har i mit arbejde været ude for at skulle læse faglitteratur på tysk, fransk, hollandsk, italiensk og selvfølgelig engelsk. Man behøver ikke at lære alle disse sprog. Jeg klarede mig med mit gymnasiefransk, gymnasieengelsk, realskoletysk og lidt selvlært spansk.

Har man kunder i andre lande med anden tilgang til religion, er det godt at kende noget til deres religion og sædvaner. Man bør f.eks. vide, at man i mange kulturer ikke viser sine fodsåler og, at venstre hånd betragtes som uren.

Udenlandske kunder værdsætter også ofte, at man kender lidt til deres historie. I Middelhavslandene er kendskab til oltiden også et plus.

Forventer man at skulle have samarbejde med spansktalende, er det bedst at have gode spanskkundskaber. Det kniber stadigt med engelsk i Spanien og sikkert også i sydamerika.


Svar #3
14. februar 2019 af Emil392k

Jeg har et spørgsmål mere, en ven sagde til mig at man kunne blive ingeniør igennem linje matematik A og samfundsfag A. Jeg vil sige det lyder som noget vås, men jeg kunne selvfølgelig tage fejl, er der nogle der ved det med sikkerhed?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. februar 2019 af OliverHviid

Det kommer naturligvis an på, hvilken ingeniøruddannelse, du vil ind på, men langt størstedelen kræver mat A, fysik B, kemi B. Tjek ug.dk for din specifikke uddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg husker har DTU en reklame for suppleringskurser i S-Toget. Jeg mener, den angiver, at man skal have mat A, fys B og kemi B. Hvis man ikke har dem, kan man tage disse suppleringskurser, men det er jo nok bedre at gå direkte efter den kombination.


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. februar 2019 af Herstall

Langt de fleste kræver, som også eksperimentalfysikeren foreslog, Mat A Fys B Kem B.


Skriv et svar til: Jeg vil gerne være ingeniør på STX men hvad linje vælger jeg?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.