Eksamensforberedelse

Kan plagiatkontrol spotte oversættelser?

18. februar 2019 af minomo - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen

Jeg har lige for tiden undret mig over, om en plagiatkontrol kan se, at en tekst er blevet oversat fra et andet sprog.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2019 af KneeKreeKey

Nej, men det kan din lærer.
Held og lykke med at bruge google translate på A niveau. 

Min spansklærer var altid helt færdig af grin når vi afleverede google translatede opgaver


Svar #2
19. februar 2019 af minomo

#1

Nej, men det kan din lærer.
Held og lykke med at bruge google translate på A niveau. 

Min spansklærer var altid helt færdig af grin når vi afleverede google translatede opgaver

Nej, Nej. Jeg har ikke prøvet det før, og jeg har heller aldrig tænkt mig at gøre det. Jeg har bare hørt, at en plagiatkontrol som f.eks. "Urkund" ikke kan se om en oversat tekst er plagieret (står også på deres hjemmeside), hvilket får mig til at indse, at denne plagiatkontrol rent faktisk er ueffektiv. Nu nævner du, at en lærer kan gennemskue det. Kunne du muligvis fortælle mig hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. februar 2019 af KneeKreeKey

Læreren kan ofte se det på manglende kongruens samt sætninger der ikke kan direkte oversættes da de enten har dobbelt betydning eller involverer ordsprog. Google translate laver tonsvis af fejl

Svar #4
19. februar 2019 af minomo

Men hvis læreren ikke kan finde, hvor eleven har det fra, så kan han jo ikke bevise det? 

Hvad nu hvis eleven har oversat det ordentligt? Ville det så stadig blive opdaget af læreren?

(Undskyld, hvis jeg stiller for mange spørgsmål om dette. Jeg synes bare, at det er meget overraskende, at vi lever i 2019, og skoler stadigvæk ikke kan forhindre snyd.)


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. september 2020 af Hortensius

Hej Minomo :-)

Håber du kan hjælpe mig her:

Du skrev:

Jeg har bare hørt, at en plagiatkontrol som f.eks. "Urkund" ikke kan se om en oversat tekst er plagieret (står også på deres hjemmeside),

Kan du linke til hvor du har læst, at Urkund ikke kan finde oversat tekst? Jeg har nemlig lige ledt, men kan ikke finde noget.

vh.C


Brugbart svar (1)

Svar #6
09. juli 2021 af Intalik

Til svar 4 “ Men hvis læreren ikke kan finde, hvor eleven har det fra, så kan han jo ikke bevise det?
Jeg underviser i engelsk på A niveau. Hvis en elev har snydt, tager jeg den fejlbehæftede danske sætning, oversætter til det engelsk jeg formoder Google trans er brugt på og gengoogler og voila: så dukker der hits op til fex sparknotes.

“Hvad nu hvis eleven har oversat det ordentligt? Ville det så stadig blive opdaget af læreren?” Min kommentar: elever der kan oversætte ordentligt ville ikke drømme om at snyde :-)

Plagiarism = The short cut to fame!

Skriv et svar til: Kan plagiatkontrol spotte oversættelser?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.