Biologi

Hormoner

24. februar 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Forklar hvordan det mandlige kønshormon reguleres og forklar herunder begrebet negativ feedback.?

Er der nogle der vil hjælpe mig med spørgsmålet, har svært ved at forstå hvad der menes helt præcist med reguleres, forstår godt hvad ordet betyder, MEN ikke i denne sammenhæng. Har også helt generelt svært ved at besvare spørgsmålet


Svar #1
24. februar 2019 af HFNU (Slettet)

jeg har læst dette om negativ feedback: 

I hypothalamus dannes GnRH, som får hypofysen til at producere FSH og LH, der stimulerer hhv. sæddannelsen og den endogene testosteronproduktion. Har man så f.eks. for meget testosteron, nedreguleres de hormoner, som ligger før i denne kæde (der for testosteron benævnes den hypogonadale akse). Det kaldes en negativ feedbackcyklus og er meget almindeligt for hormoner. På denne måde undertrykker testosteron GnRH og dermed FSH og LH. Det er årsagen til at mænds frugtbarhed og endogene testosteronproduktion nedsættes i forbindelse med brug af steroider, om end det oftest er midlertidigt. Dopingmisbrugere bruger flere typer medicin til at forhindre denne effekt, men forsættes misbruget, vil man på et tidspunkt ”crashe” og en periode med nedsat endogen testosteronproduktion vil ikke kunne forhindres.

Jeg ved IKKE helt hvordan jeg kan dette skal fostås , og hvad der menes med " før i denne kæde"


Skriv et svar til: Hormoner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.