Fysik

Massetilvæksten for henfald af 131-I til 131-Xe

26. februar 2019 af iliojacobsen - Niveau: A-niveau

Jeg sidder lige nu med en opgave, hvor jeg skal beregne massetilvæksten for ovenstående henfald. Jeg ved, at 131I har massen 130,906124609 u og 131Xe har massen 130,905082362 u. Jeg kan ikke undgå at bemærke, at hvis man søger på besvarelser for dette eksamenssæt (19. maj 2017), vil man se, at det kun er disse to masser, der tages højde for. Elektronens masse, der også dannes ved β--henfaldet, tages der altså ikke højde for. Dette har dog stor betydning for det endelige resultat. Mit spørgsmål går altså på, om der skal tages højde for elektronens masse, når massetilvæksten beregnes eller ej.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2019 af peter lind

Der er nu tale om et massetab. Normal skal man regne elektronens masse med; men det kommer jo an på hvad der præcist spørges om, og det ved jeg ikke


Svar #2
26. februar 2019 af iliojacobsen

Yes, massetab #1. Spørgsmålet lyder, at man skal beregne effekten af 131I i 1,0 L vand, og man har en opgiven aktivitet i de 1,0 L vand; andre informationer er der ikke opgivet. Men i så fald antager jeg, at man skal regne elektronens masse med.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. februar 2019 af peter lind

Enig


Skriv et svar til: Massetilvæksten for henfald af 131-I til 131-Xe

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.