Matematik

Projektion af a på b

27. februar 2019 af Planteelsker - Niveau: C-niveau

Jeg skriver, fordi jeg er lidt forvirret. Jeg skal besvare spørgsmålet; 

- Bestem koordinaterne til projektionen af a på b 

og spørgsmålet;

- Bestem projektionen af a på b.

Er der en forskel på disse to spørgsmål? Hvis ja, hvad er forskellen?

Håber virkelig der er en der kan svare, da det er en aflevering, som jeg snart skal aflvere.

Bedste hilsner  


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2019 af Larsdk4 (Slettet)

Her gives en forklaring 

https://www.youtube.com/watch?v=YY6yol8Lxu8


Svar #2
27. februar 2019 af Planteelsker

Mange tak for den gode video. Så det er faktisk bare de samme spørgsmål bare lidt omformuleret?


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. februar 2019 af mathon

 Bestem koordinaterne til projektionen af ab   betyder bestem koordinaterne til projektionsvektoren.

                           \small \overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}}=\left (\frac{\overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{b}}{\left | \overrightarrow{b} \right |} \right )\cdot \frac{\overrightarrow{b}}{\left | \overrightarrow{b} \right |}

 Bestem projektionen af ab   betyder  bestem længden af projektionsvektoren.

                           \small \small \left |\overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}} \right |=\frac{\left |\overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{b} \right |}{\left | \overrightarrow{b} \right |}


Svar #4
27. februar 2019 af Planteelsker

Men hvorfor ville man så ikke bare skrive; bestem længden af projektionen af a på b ?

Brugbart svar (1)

Svar #5
27. februar 2019 af oppenede

#4 Det ville man også. "projektionen af a på b" er jo  \small \vec{a}_{\vec{b}} og længden er noget andet.

Hvis projektionen f.eks. bliver  \small \vec{a}_{\vec{b}} = (3,4), så er projektionens koordinater (3, 4), og \small \vec{a}_{\vec{b}} er den notation for projektionen som typisk bruges i gymnasiet, men du kan kalde den hvad som helst (som ikke allerede er brugt til noget andet), f.eks P og skrive \small P=(3,4).


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. februar 2019 af Larsdk4 (Slettet)

,


Svar #7
27. februar 2019 af Planteelsker

Jeg skal bestemme koordinatsættet til projektionen af a, som er (2,3) på b, som er (-1,2). Kan det så passe, at svaret er (-4/5 over 8/5)?

Så skal jeg bestemme projektionen af b, som er (-3,2) på a, som er (1,2). Kan det passe, at svaret til det er (1/√5 over 2/√5)?


Svar #8
27. februar 2019 af Planteelsker

Ahh så til det første spørgsmål er svaret istedet P=(-0.8,1.6)?


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. februar 2019 af oppenede

Når koordinaterne for a og b er heltalsbrøker, så er projektionens koordinater det også, så (1/√5 over 2/√5) kan ikke passe. (-4/5 over 8/5) er det samme som (-0.8 over 1.6), fordi

1/5 = 0.2

og  8 * 0.2 = 1.6


Svar #10
27. februar 2019 af Planteelsker

Okay så svaret til spørgsmål 1. er (-0.8 over 1.6) = P = (-0.8,1.6), og svaret til spørgsmål 2 er (0.45 over 0.89)? 

Forstår bare ikke helt hvis det er, for jeg har jo regnet dem på præcis samme måde :( 


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. februar 2019 af oppenede

Du har ikke gjort det samme, læg evt. et billede ind


Svar #12
27. februar 2019 af Planteelsker

Her er et billede af, hvordan jeg har regnet spørgsmål 1. Er det rigtigt ?

Svar #13
27. februar 2019 af Planteelsker

Og her er et billede af, hvordan jeg har regnet spørgsmål 2, set det korrekt ud?

Brugbart svar (0)

Svar #14
27. februar 2019 af oppenede

I den anden er nævneren forkert, fordi længden skal kvadreres:

Desuden er den dobbeltrettede pil forkert og skal være = i stedet for.

Vedhæftet fil:asd.png

Svar #15
27. februar 2019 af Planteelsker

Men (0.45 over 0.89) ligger jo samme sted som (0.2 over 0.4), forskellen er bare, at den ene er lidt længere end den anden. Men betyder det noget?


Brugbart svar (0)

Svar #16
27. februar 2019 af mathon

                          \small \overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}}=\frac{\overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{b}}{\left | \overrightarrow{b} \right |^2} \cdot \overrightarrow{b}=\frac{\begin{pmatrix} 2\\3 \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} -1\\2 \end{pmatrix}}{1^2+2^2}\cdot \begin{pmatrix} -1\\2 \end{pmatrix}=\frac{-4}{5}\cdot \begin{pmatrix} -1\\2 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} \frac{4}{5}\\ \frac{-8}{5} \end{pmatrix}

                          \small \left |\overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}} \right |=\sqrt{ \left (\frac{4}{5} \right )^2+ \left (\frac{8}{5} \right )^2}=\frac{4\sqrt{5}}{5}=0.8\cdot \sqrt{5}

                                                      


Brugbart svar (0)

Svar #17
27. februar 2019 af oppenede

#15

Men (0.45 over 0.89) ligger jo samme sted som (0.2 over 0.4), forskellen er bare, at den ene er lidt længere end den anden. Men betyder det noget?

Retningen er den samme, men projektionen handler både om retning og længde


Svar #18
27. februar 2019 af Planteelsker

Men har du skrevet kvadratroden af 5 i anden (√5^2) istedet for bare √5?


Svar #19
27. februar 2019 af Planteelsker

Mange tak fordi I gider hjælpe mig med matematik, det sætter jeg stor pris på 


Brugbart svar (0)

Svar #20
27. februar 2019 af AMelev

#0

- Bestem koordinaterne til projektionen af a på b 

og spørgsmålet;

- Bestem projektionen af a på b.

Er der en forskel på disse to spørgsmål? Hvis ja, hvad er forskellen?

De fleste vil nok besvare de to spørgsmål på samme måde, nemlig ved at anvende projektionsformlen og derved komme frem til koordinatsættet. Det vil være helt fint.
Der er en lille forskel på de to spørgsmål, da det vil være OK i det sidste at konstruere sig frem til projektionsvektoren, og lade det være godt med det - altså uden at angive koordinatsættet. Fuld pointhøst for den metode kræver, at konstruktionen er dokumenteret fyldestgørende.

#5

..... men du kan kalde den hvad som helst (som ikke allerede er brugt til noget andet), f.eks P og skrive \small P=(3,4).

Den går ikke. Projektion af vektor på vektor giver en vektor, ikke et punkt. Den kan kaldes \vec{c}eller andet, men store bogstaver er forbeholdt punkter, og det skal fremgå, at det er en vektor. I en besvarelse skal koordinatsættet også helst angives "lodret".


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.