Matematik

Eksponentiel regression

02. marts 2019 af Signekas - Niveau: A-niveau

Hej alle. Jeg har en aflevering for med en opgave, som jeg gerne vil prøve at lave i Maple, hvis der sidder nogle derude og kan finde ud af det..

Jeg har fundet ud af at lave opg a. men b kan jeg dog ikke finde ud af, jeg har vedhæftet opgaven. 

Håber nogle kan hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. marts 2019 af mathon

b)
                   \small \small \begin{array}{lrcl} &y&=&b\cdot a^t \\\\ &a^t&=&\frac{y}{b}\\\\& \log(a)\cdot t&=&\log\left ( \frac{y}{b} \right )\\\\ &t&=&\frac{\log\left ( \frac{y}{b} \right )}{\log(a)} \\\\ \textup{specifikt:}&t&=&\frac{\log\left ( \frac{0.1}{b} \right )}{\log(a)} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. marts 2019 af mathon

                   \small \begin{array}{lrclclclcl} \textup{halveringstid:}&f\left(t+T_{\frac{1}{2}}\right)&=&b\cdot a^{t+T_{\frac{1}{2}}}&=&b\cdot a^t\cdot a^{T_{\frac{1}{2}}}&=&f(t)\cdot a^{T_{\frac{1}{2}}}&=&\tfrac{1}{2}f(t)\\\\ &a^{T_{\frac{1}{2}}}&=&\frac{1}{2}\\\\ &\log(a)\cdot T_{\frac{1}{2}}&=&\log\left ( \frac{1}{2} \right )\\\\ &T_{\frac{1}{2}}&=&\frac{\log\left ( \frac{1}{2} \right )}{\log(a)} \end{array}


Skriv et svar til: Eksponentiel regression

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.