Dansk

Konspirationsteori: hvad er det helt præcist?

05. marts 2019 af mariestuart - Niveau: 8. klasse

Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men har fundet forskellige tvetydige forklaringer, der bare har gjort mig forvirret.

Er der nogle, der kan forklare mig, hvad en konspirationsteori reelt er?

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2019 af ringstedLC

En konspiration er en slags samarbejde, ofte ulovlig, der ved undergravende virksomhed vil omstyrte eller nedbryde den almindelige samfundsorden. En konspirationsteori er en teori om, at nogen eller noget vil nedbryde- eller har nedbrudt samfundsordenen. Et velkendt eksempel er teorien om, at 9/11 var iscenesat af nogle amerikanere for at få Præsidenten til at gå ind i Krigen mod Terrorren.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. marts 2019 af Stygotius

Nååh, en konspiration behøver nu ikke at have noget med samfundet at gøre. Det betyder blot et (hemmeligt) samarbejde med et aggressivt sigte. Kolleger kan f.eks. konspirere (samarbejde) om at tvinge en hadet chef  ud af sin stilling. Det samarbejde behøver ikke være ulovligt.


Svar #3
06. marts 2019 af mariestuart

Tak for svar. I den novelle, jeg læser står der:

Mange dannede konspirationsteorier. De mente, at han var løbet væk fra det hele, fordi hans mor var alkoholiker. 

Her er der jo ikke - som sådan - noget samarbejde. Er det så stadig en konspirationsteori - eller vil det bare være en teori?


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. marts 2019 af Stygotius

Efter det du siger, har det ikke noget med en konspiration at gøre.

Konspiration < (kon = med,  spiro = jeg ånder)  -altså det at ånde (måske 'hviske') sammen.


Svar #5
06. marts 2019 af mariestuart

Jeg må gå ud fra, at forfatteren blot har ment teori. Tak for svarene (:


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. marts 2019 af Stygotius

Det danske for "konspirationsteori" "  ville være "det at lægge råd op"


Skriv et svar til: Konspirationsteori: hvad er det helt præcist?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.