Fysik

Vælter lastbilen?

06. marts 2019 af dolittle - Niveau: B-niveau

En lastbil kører gennem en rundkørsel med radius r. Vis at centrifugalkraften er proportional med kvadratet på lastbilens fart v. Hvad afgør, udover farten, om lastbilen vælter?

På det første spørgsmål har jeg svaret

F=ma=m\omega^2r=m\frac{\omega^2r^2}{r}=m\frac{v^2}{r}

Er det korrekt? Hvad er svaret på det andet spørgsmål? Er det bare massepunktets højde over vejen, eller er det mere kompliceret?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2019 af ringstedLC

Tænk også på friktionen ... Vejbanen kunne være spejlglat, hvad så?


Svar #2
06. marts 2019 af dolittle

#1 Så glider bilen måske ud ad en tangent, men den vælter ikke i første omgang.


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2019 af ringstedLC

Måske, men hvis den ikke vælter til at starte med (første omgang er et lidt uheldigt ordvalg i forbindelse med en rundkørsel), vil den aldrig vælte i en uendelig stor rundkørsel, da farten og dermed kraften vil mindskes. Grunden til at den vælter er jo netop friktionen, der forhindrer udskridning, men "for langt" under massepunktet som drives ud af kraften.


Svar #4
07. marts 2019 af dolittle

Er der nogen, der kan give en fysisk beskrivelse af, hvad der sker, når en lastbil vælter i en rundkørsel. Jeg vil gerne vide, hvad det er, der afgør, om lastbilen vælter. Det er klart, at der må være et kraftmoment i bilens retning, og kraftmomentet er lig med krydsproduktet af arm og kraft. Armen må vel være vektoren fra hjulene i højre side (ydersiden i rundkørslen) til massemidtpunktet, men hvor kommer kraften fra? Min første tanke var, at det måtte være centrifugalkraften. Efter at have læst om centrifugalkraft, der er en fiktiv kraft, er jeg blevet i tvivl. Kan det i stedet være tyngdekraften?Vil det ikke kræve, at bilens massemidtpunkt ligger uden for understøtningsfladen?


Skriv et svar til: Vælter lastbilen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.