Matematik

Matematik i hverdagen?

29. marts 2019 af unicorn66 - Niveau: A-niveau
Hvor bruger man Integralregning, differentialregning, differentialligning og vektorregning i sin hverdagen??

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2019 af ringstedLC

Du skulle da gerne have haft en masse opgaver i dine afleveringer med optimering (diff.-regning), punktmængder under grafer (integralregning) osv., der så kan lede dig hen på et svar.


Svar #2
29. marts 2019 af unicorn66

Hvad bruger man fx punktmængderne til i hverdagen?

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. marts 2019 af ringstedLC

#2: Punktmængden kunne være en snitflade i en rumlig figur, tænk på de opgaver hvor integration bruges til at bestemme volumet af et omdrejningslegeme. Der er fx en opgave med et vinglas, hvor kontouren er en sammensat funktion.


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. marts 2019 af JohnDoe1990

Jeg tror at det kun er meget få personer i verden som bruger de omtalte emner i deres hverdag. Så mit umiddelbare svar er at man overhovedet ikke bruger det i sin hverdag. Men måske kan man sige, at man bruger det på en indirekte måde: rigtig meget (!) moderne teknologi er afhængig af koncepter man finder inden for de nævnte emner. De bliver også brugt konstant indenfor videnskab og ingeniørfagene. Men hvis man sætter sig lidt ind i emnerne, så tror jeg de fleste vil opdage, at de faktisk også er interessante i sig selv - også selv om de ikke havde nogen anvendelser overhovedet. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
29. marts 2019 af Capion1

Det lille barn, som fra kravlestadiet til oprejst gang, benytter, ganske vist ubevidst, vektorer for at kunne holde balancen. Bjergbestigere benytter også ubevidst integralregning til at finde legemets tyngdepunkt i forskellige kropsstillinger. Rådet For Sikker Trafik fortæller os, at færdselsulykker er omfangsrige ved højere hastigheder. Her ligger differentialligninger bag kinematikkens love. Matematik og fysikkens love omgiver os overalt, uden at vi tænker nærmere over det. 


Brugbart svar (2)

Svar #6
29. marts 2019 af ringstedLC

Megen fysik er funderet i diff-regning, - en klassiker: Et legeme bevæger sig jævnt fra A til B i løbet af tiden t. Det giver stedfunktionen:

\begin{align*} A=(0,0) &= \left ( t_1,y_1 \right )\;,\;B=\left ( t_2,y_2 \right ) \\ s(t) &= \frac{y_2-y_1}{t_2-t_1}\cdot t= \frac{y_2}{t_2}\cdot t \end{align*}

 farten v er:

\begin{align*} v(t)=s'(t) &= \frac{y_2}{t_2} \end{align*}

og accellerationen er:

\begin{align*} a(t)=v'(t) &= 0 \end{align*}

Det er nok temmelig logisk, men når det sker "i hverdagen", starter man jo med farten nul, øger den til nogenlunde jævn fart og endeligt må man bremse for at stoppe ved B. Og derved kommer alle tre funktioner i spil, bare ved en bil-, cykel eller togtur. Og ja, man sagtens få et kørekort uden at ane et klap om diff.-regning, men det er vel sjovere at forstå, hvorfor man ikke standser så hurtigt på is, end bare at skulle lære det udenad evt. på den hårde måde, så man slet ikke når frem til B, men i stedet må en tur på skadestuen.


Skriv et svar til: Matematik i hverdagen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.