Kemi

Bestem reaktionshastighed

30. marts 2019 af meitner - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg er i gang med en større opgave om enzymkinetik. Her arbejder jeg med reaktionen: 2H2O2 --> 2H2O + O2

Jeg har lavet databehandling, som jeg har vedhæftet, men jeg kan ikke helt forstå hvordan man finder hastigheden som formindskelsen i den aktuelle stofmængdekoncentration af H2O2 pr. tid?

- Tak for hjælp på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2019 af mathon

          2H2O2 --> 2H2O + O2

\textup{Under reaktionen formindskes stofm\ae ngden af }H_2O_2.\textup{Jo st\o rre \ae ndring af stofm\ae ngden pr tid desto st\o rre reaktionshastighed.}

\textup{Reaktionshastigheden af reaktanten }
\textup{defineres derfor:}
                                       \small v=-\frac{\mathrm{d} \left [ H_2O_2 \right ]}{\mathrm{d} t}           \textup{da man \o nsker, at reaktionshastigheden skal v\ae re positiv.}
                                     


Svar #2
30. marts 2019 af meitner

Ja, det forstår jeg godt – men jeg forstår ikke helt, hvilke tal man skal indsætte i formlen?

- Tak for svar 


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts 2019 af mathon


Svar #4
30. marts 2019 af meitner

Jeg ved bare ikke hvad delta [H2O2] er? Altså hvordan man beregner det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2019 af mathon

\small M(H_2O_2)=34.0147\; \tfrac{g}{mol}

                 \small \begin{array}{|c|c|c|} \hline&\textup{\textbf{tangent\ae ldning}}&\mathbf{v}\\ \hline 1&-0.05100\; \tfrac{g}{s}&1.5\; \tfrac{mmol}{L\cdot s}\\ \hline 2&-0.02940\; \tfrac{g}{s}&0.85\; \tfrac{mmol}{L\cdot s}\\\hline \end{array}


Svar #6
30. marts 2019 af meitner

Okay, så hvis jeg har forstået det rigtigt så skal man – for at finde reaktionshastigheden – sige (Tangenthældning/M(H2O2))? Og så kan man gange med 1.000 for således det bliver i milimol, men hvor kommer L i nævneren fra?

- Undskyld for alle de spg...


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. marts 2019 af mathon

      \small \textup{Enheden for }\Delta \left [ H_2O_2 \right ]\textup{ er }\tfrac{mol}{L}

      \small \small \textup{Enheden for }\frac{\Delta \left [ H_2O_2 \right ]}{\Delta t}\textup{ er }\frac{\tfrac{mol}{L}}{s}=\frac{mol}{L\cdot s}=\frac{M}{s}


Svar #8
30. marts 2019 af meitner

Tusind, tusind tak!


Skriv et svar til: Bestem reaktionshastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.