Matematik

fordoblingstid

15. april 2019 af MajaXm - Niveau: B-niveau

Har skrevet om bakterievækst i min SRO og har i den forbindelse udregnet fordoblingstiden. 

Har hermed fundet ud af at fordoblingstiden både kan udregens logistisk samt eksonentielt - hvad er forskellen og hvorfor kommer der en forskel i mine to resultater? 

Håber nogen kan hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2019 af AMelev

Hvad mener du med, at fordoblingstiden kan udregnes logistisk?
Fordoblingstid/-konstant er knyttet til eksponentialfunktioner.
Læg lige de omtalte formler op og angiv, hvor du har informationerrn fra.


Svar #2
15. april 2019 af MajaXm

De to måder at regne fordoblingstiden ud på stod imin opgave - så ved ikke hvor informationen er fra. 

Tænker dog at det har noget at gører med at bakteriers vækst beskrives som logistisk? 

har vedhæftetet de to formler :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2019 af AMelev

Ja, men fordoblingstid giver ikke mening for en logistisk vækst, da den jo har en øvre grænse, så kun værdier under halvdelen af denne grænse kan fordobles, og hvor lang tid, det tager, afhænger af værdien.

Hvad er det, du har udregnet fordoblingstid for?

Læg evt. din beregning af N(t) op, altså med værdierne for K og rmax og N0.


Svar #4
15. april 2019 af MajaXm

Her er mine udregninger, de to resultater ligger rimeligt tæt - men forstår heller ikke den logistiske fordoblingstid. 

Og det er for bakteriers vækst (E.coli) at jeg har udregnet fordoblingstiden for 


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. april 2019 af AMelev

E.coli optræder ikke i det, du har lagt op. Hvad er det?
De to værdier er så tæt på hinanden, at afvigelsen måske kan skyldes tilnærmelsen α = rmax/K

PS! Det er en rigtig dårlig idé at have samme opgave delt over flere indlæg. Her mangler jo så informationen fra din tidligere tråd https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1891364.


Svar #6
15. april 2019 af MajaXm

E. coli. er den bakterie vi har kigget på bakterievækst ud fra. 

Og lavede to spørgsmål til "samme opgave" da jeg ikke tænkte at logistisk og eksponentiel fordoblingstid havde noget at gøre med info fra min opgave - tænkte bare på at man kunne forklare det helt generalt, men så simpelt er det måske ikke? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. april 2019 af AMelev

Jamen vækstfunktionen er jo logistisk, og der giver fordoblingstid ikke mening, så jeg forstår ikke relevansen.

Præcis hvilken funktion har du bestemt fordoblingstid for. Hvor har du de 0.050069 fra?


Svar #8
16. april 2019 af MajaXm

Har bestemt fordoblingstiden ud fra denne funktion 


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. april 2019 af AMelev

Du har sat t = 30. Hvorfor?
Hvis du sætter t til en anden værdi vil du fået andet resultat i den logistiske, mens det første (eksponentiel) er fast.
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan  tolke betydningen af "Fordoblingstid" i denne sammenhæng, men det ser ud til, at du regnet rigtigt. 


Skriv et svar til: fordoblingstid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.