Historie

Efterkrigstiden i Danmark

16. april 2019 af mariestuart - Niveau: 8. klasse

Hej!

Jeg vil gerne spørge om noget vedrørende efterkrigstiden i Danmark, da jeg ikke lige kunne finde det på nettet. Danmark var jo økonomisk påvirket i efterkrigstiden, ikke? Havde det også betydning for befolkningen, hvordan var det for de enkelte familier i Danmark?

På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2019 af ringstedLC

Perioden "Efterkrigstiden" er lidt ulden. Den begynder selvfølgelig i 1945, men der er forskellige opfattelser af, hvornår den ender. Nogen mener, at den varede til 1991 fordi Den Kolde Krig da sluttede med Sovjetunionens sammenbrud, men hvis du fokuserer på det første tiår efter Den Anden Verdenskrig, tror jeg, at det vil være passende.

Påvirket -, ja. Og selvfølgelig havde det også betydning for befolkningen. Store dele af Europa lå i ruiner, specielt Tyskland som havde været en "god kunde" i butikken Danmark under krigen. Til gengæld kunne handelen med England genoptages, men de havde en enorm gæld til USA for al det krigsmateriel som krigen havde krævet.

Mine forældre (begge børn af krigen) fortalte ofte om, hvordan mange varer var rationeret længe efter freden var brudt ud. Benzin, gummi (cykeldæk), kaffe, udenlandsk frugt, ja stort alt, der skulle importeres. Men vi var alligevel kommet nogenlunde uskadt igennem krigen. Vi var ikke blevet sønderbombet, drevet på flugt eller dræbt på slagmarken. Og, måske vigtigst af alt, vores produktionsapparat, landbruget var intakt. Så da USA i årerne omkring 1950 gennemførte "Marshallplanen", der var en økonomisk hjælpepakke på ca. 13 mia. $ til Europa, begyndte hjulene atter at rulle og vi kunne igen begynde at leve af eksporten af fødevarer.


Svar #2
16. april 2019 af mariestuart

Okay. Tusinde tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. april 2019 af ringstedLC

Freden betød også, at mange unge mænd kom hjem igen til deres kærester og koner, hvilket ca. ni mdr. senere gav et babyboom.


Skriv et svar til: Efterkrigstiden i Danmark

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.