Matematik

Analyse af funktioner

20. april 2019 af Missippi - Niveau: C-niveau

Jeg har problemer med at aflæse en graf. Jeg har siddet og læst alt om Dfm, ekstrema og monotoniforhold. Jeg tænkte endelig at det HELE gav mening og var forholdsvist simpelt, men når jeg så laver opgaverne så er de helt forkerte... Håber i kan hjælpe mig, jeg skal aflæse 5 forskellige ting på vedhæftede billede. 

Brug grafen til at besvare spørgsmål a-d. Der er lavet afsnitshenvisninger til hjælp. Man kan ikke forvente at lave nøjagtige aflæsninger! Lav så gode aflæsninger som du kan.

a) Aflæs definitionsmængden Dm(f). Angiv det på samme form som vist i eksempel 2 og 3 i afsnit 4.2

b) Aflæs de lokale ekstrema. Angiv det på samme form som vist i eksempel 3 i afsnit 4.2

c) Aflæs funktionen og angiv funktionens monotoniforhold ( SYSTIME 4.2, eksempel 2)

d) Vurder i hvilke 2 punkter (x,y) på grafen man finder den største hhv. den mindste væksthastighed. ( SYSTIME 4.2, eksempel 4) . Bemærk at ”mindste væksthastighed” også kan forstås som den mest negative væksthastighed.

Vedhæftet fil: graf aflæses.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. april 2019 af oppenede

#0

men når jeg så laver opgaverne så er de helt forkerte... Håber i kan hjælpe mig, jeg skal aflæse 5 forskellige ting på vedhæftede billede.

Hvad har du gjort hvordan for at får hvilke forkerte svar?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. april 2019 af peter lind

a) Du aflæser på grafen hvad der er den mindste værdi x antager og den største

b) Det er i dette tilfælde hvor der er den laveste værdi og hver gang den når den buler opad. desuden højre endepunkt.

c)Det er imellem ekstremaer. Hvis funktionen går opad til højre

 er den voksede. Hvis den går skråt nedad til højre er den aftagende

d)Se hvor funktione går henholdsvis stejlest ned mod højre og hvor den går stejlest opad mod højre


Skriv et svar til: Analyse af funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.