Fysik

Effekt

22. april 2019 af Mortenxxx - Niveau: C-niveau

Hej, jeg søger hjælp til at forstå denne formel:

P=1/2*Cw*\varrho *A*v^3

Jeg forstår, at den omhandler luftmodstand - men mere ved jeg nærmest ikke.

Tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2019 af mathon

          \small P=F\cdot v=\left (\tfrac{1}{2}\cdot C_w\cdot \varrho _{luft}\cdot A\cdot v^2 \right )\cdot v=\tfrac{1}{2}\cdot C_w\cdot \varrho _{luft}\cdot A\cdot v^3


Svar #2
22. april 2019 af Mortenxxx

Tak for hurtigt svar, men hvad er A arealet af? Et eksmepel ville virkelig hjælpe:)


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. april 2019 af mathon

\small Arealet af undersiden af det luftbårne legeme, som bevæger sig med hastigheden v.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Nej, det er ikke af undersiden. Det er frontarealet. Man forestiller sig, at man ser genstanden, f.eks. en bil, forfra, og A er så arealet, der er dækket af bilen. Det samme gælder for cyklister. Det er derfor, der er nogle, der benytter liggecykler, for de har mindre frontareal end cyklister, der sidder normalt.

Cw kaldes formfaktoren. Den varierer meget med genstandens form. Man gør en del ud af at reducere den på biler, men det er en vanskelig opgave. Man havde på et tidspunkt udviklet en bil med en meget lav formfaktor, men da man udstyrede den med de småting, f.eks. viduesviskere og tagrende, som en bil skal have til normal brug, steg formfaktoren til omtrent det dobbelte. En kendt bil, der har en meget lav formfaktor er det gammelkendte folkevognsrugbrød.


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. april 2019 af mathon

Tanketorsk!

Skal selvfølgelig - som forklaret i #4  - være 
                                       \small Arealet af fronten af det luftbårne legeme, som bevæger sig med hastigheden v.


Skriv et svar til: Effekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.