Studievejledning

kan man starte direkte på HF 2. år?

23. april 2019 af stillerspørgsmålyes

hey jeg er en pige der går i 1.g på STX. Jeg synes dog, at det er virkelig uoverskueligt, at jeg først er færdig om 2 år ca... Jeg har ikke de bedste karakterer mere, efter jeg er startet i gymnasiet, og vil enlig bare gerne have det overstået. Så mit spørgsmål er, om man kan starte på HF andet år efter sommerferien, og dermed være færdig om allerede et år? Hvis altså jeg afslutter mine c fag her til sommer? Jeg har hørt folk sige det, men at det ikke er sikkert man kan komme ind pga karakterer? 

mvh 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2019 af Anders521

Hmm ... Det er jeg ikke sikker på du kan. Ifølge hjemmeside http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186027  under § 14 står der bl.a.

"Indtil afslutningen af grundforløbet i en 3-årig gymnasial ungdomsuddannelse kan en elev skifte til en anden institution eller til en anden 3-årig gymnasial ungdomsuddannelse uden tab af tid.Tilsvarende gælder for elever på en 3-årig gymnasial ungdomsuddannelse, som skifter til den 2-årige uddannelse til hf-eksamen"

Problemet er at dit skift skulle have været nær afslutningen af grundforløbet. Men med det sagt, kan det stadigvæk være muligt, hvis skoleledelsen (og studievejlederen) vurderer dig egnet til et skift til HF 2. år. Vær opmærksom på, at dette er ren spekulation. Det samme gør sig gældende om hvorvidt dine karakterer spiller en rolle til sådan et skift. 


Skriv et svar til: kan man starte direkte på HF 2. år?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.