Matematik

Hvad er vinkel a, b og c?

08. maj 2019 af mariestuart - Niveau: 8. klasse

Jeg fik vedhæftede opgave i en øveopgave, men fangede aldrig rigtig, hvordan jeg skulle lave den. Er der eventuelt nogle, der kan forklare den? 

Vedhæftet fil: vinkel a, b og c.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2019 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. maj 2019 af mathon

\small \angle A=\angle B+\angle C=180\degree-65\degree

Svar #3
08. maj 2019 af mariestuart

Jeg forstår bare ikke, hvor vinklerne skal være henne. Fx vinkel A - hvilken vinkel er det? 

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2019 af AMelev

Vinklerne er der, hvor de er placeret på tegningen.

\angle A er den vinkel, der dannes af den grønne linje og den sorte linje, der går skråt opad mod højre..
Sammen med vinklen på 65º danner den en lige vinkel på 180º. Ud fra det, kan du bestemme \angle A .

Da trekanten er ligebenet, er vinklerne ved grundlinjen lige store, så den anden vinkel (\angle D) ved den grønne grundlinje er også 65º. Ud fra vinkelsummen for trekanten kan du så bestemme \angle B.

\angle C = \angle D, da de er ensliggende vinkler ved paralle linjer, idet de begge har højre ben ud ad den sorte linje, der går opad mod venstre og venstre ben ud ad de parallelle, grønne linjer.

Alternativt: Hvis du kigger på vinklerne under den øverste grønne linje, så er den manglende vinkel det samme som vinklen opgivet til 65º, da de er ensliggende vinkler ved parallelle linjer (de har begge højre ben ud ad de paralelle grønne linjer og venstre ben på den sorte linje opad mod højre). Dvs. 65º + \angle B + \angle C =  180º, og derudfra kan du så bestemme \angle C.

Skriv et svar til: Hvad er vinkel a, b og c?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.