Matematik

Retvinklet trekanter

24. maj 2019 af Fatima2904 - Niveau: C-niveau

Hej, jeg er igang med at skrive om beregning af vinkler i retvinklet trekanter. 

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål: Er det vigtigt at man kun får oplyst længderne på to kateter, fx. hypotenusen og den modstående, for at regne en vinkel ud?


Svar #1
24. maj 2019 af Fatima2904

Altså at man ikke får oplyst alle tre kateter, da man ellers ikke ved hvilken af formlerne man skal bruge. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2019 af Regndyr

Hvis du har oplyst alle tre sider, så kan du bruge den vedhæftede fil med formler til at bestemme vinklerne. 


Svar #3
24. maj 2019 af Fatima2904

Så hvis jeg kun kender hypotenusen og en katete skal jeg bruge trigonometri formlerne til en retvinklet trekant fx. sin-1(mod: hyp)

Men hvis jeg kender alle tre sider i en retvinklet trekant, kan jeg bruge cosinusrelationerne til at finde vinkler. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. maj 2019 af ringstedLC

Du roder rundt i betegnelserne. En retvinklet trekants sider benævnes:

Hypotenusen: Den længste af siderne, men dog kortere end summen af...

Kateterne: Det er vinklen mellem dem, der er ret.

Det er vigtigt at holde styr på, hvad der er kateter og hypotenuse ved brug af Pythagoras og i trigonometri.


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. maj 2019 af ringstedLC

#3: Hvis du kender tre sider, kender du også to sider. Så brug dog samme formel. Der er ingen grund til at bruge hverken sinus- eller cosinusrelationer i en retvinklet trekant.


Skriv et svar til: Retvinklet trekanter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.