Matematik

Facit for matematik A 24. maj 2019 gammel reform

25. maj 2019 af MatHFlærer - Niveau: A-niveau

Endnu engang uploader jeg facit for STX A-niveau gammel reform. Denne gang d. 24 maj 2019.

Husk, ingen garanti for fejlfrie løsninger. Stil gerne spørgsmål, så kan jeg eller andre dygtige lektiehjælpere svare på jeres spørgsmål. Hvis efterspørgslen er stor, så kigger jeg på mat B også. God weekend.


Brugbart svar (2)

Svar #1
25. maj 2019 af kth5

Hvordan er du kommet frem til svarene i opgave 9? 


Svar #2
25. maj 2019 af MatHFlærer

#1

Hvordan er du kommet frem til svarene i opgave 9? 

Hejsa, jeg har desværre lavet en fejl i opgave 9. Jeg uploader en korrekt løsning om lidt. Det gik lige lovligt stærkt for mig der. :)

\text{Opgave 9}

\begin{align*} &\text{a) } V=249.28dm^3\\ &\text{b) } h=1.8816dm \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. maj 2019 af Regndyr

Hvordan er du kommet frem til 1.8816 dm i 9b?

Jeg kan ikke lige få det til at give det? Jeg har personligt selv sagt 
Rumfang=0.5*h*(a+b)*bredden

Herefter har jeg isoleret h i stykket

100=0.5*h*(3+5.31)*15
h=1.60449 dm

Eller hvad har jeg gjort forkert i dette regnestykke? 


Svar #4
25. maj 2019 af MatHFlærer

Det skyldes dit 5.31, det skal ikke være det tal, fordi du har fundet 5.31 når h=4. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. maj 2019 af Regndyr

Det kan jeg godt se. Det er squ en dum fejl, som jeg har lavet. 

Må jeg høre hvordan du så har regnet dig frem til 1,8818dm? :) 


Svar #6
25. maj 2019 af MatHFlærer

Ja, brug 

V=45h+\frac{5\sqrt{3}}{2}h^2, \;\;\;\;\;\;\;\; h>0

Løs ligningen

100=45h+\frac{5\sqrt{3}}{2}h^2


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. maj 2019 af kgsklo

Hej - jeg har svaret a=1,08 og b=7,6 i opgave 7.
Hvis jeg har haft de rigtige argumenter (som f.eks. at det er en eks.funktion og bruger derfor regression for denne type), men forkerte resultater, trækker det så meget ned? Man kan jo sige at fordi at disse to parametre er forkerte, går det igen i delopgave b og c, men jeg var så stadig de rigtige argumenter og formler?
Tak på forhånd :-)

Svar #8
25. maj 2019 af MatHFlærer

Hej, selvom du måske får forkerte resultater i spgm. a), så er dine metoder i spgm. b) og c) jo ikke forkerte. I a) får du nok ikke fuld point, men du får point for rigtig argumentation og metode. Hvor det går galt, ved jeg ikke. I b) og c) vil jeg give dig fuld point hvis det er rigtig metode osv. Vil ikke lade en smutter trække hårdt ned, men nu jeg nok ikke censor for dig, så jeg kan ikke vide om en anden lærer er lidt hårdere eller mildere. :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. maj 2019 af kgsklo

Ja, jeg ved sku heller ikke hvor det er gået galt, men nevermind. Alle mine andre opgaver stemmer overens med dine resultater, og har efter bedste evner prøvet at argumentere for mine metoder, så håber ikke denne skide opgave 7 skal være skyld i, at jeg ikke får 12 :)

Svar #10
25. maj 2019 af MatHFlærer

Hvis alle dine andre opgaver stemmer med mine og dine argumentationer er rigtige, og det kun er opgave 7 der er gået lidt galt (i form af tallene a og b), så vil jeg mene du får 12. Men sæt næsen efter 10, så kan du kun blive positiv overrasket. Du kan evt. sende dit opgavesæt til mig, så kan jeg prøve at give et forsigtigt gæt, dog har jeg så ikke din delprøve 1... 


Brugbart svar (1)

Svar #11
25. maj 2019 af kgsklo

Må ærlig indrømme at jeg ikke er særlig tryg med at sende min opgave (selvom du er en lærer) :/
Ved ikke hvor langt plagiat går, men vil hellere være på den sikre side :)

Men tusinde tak for intentionen ;)

Svar #12
25. maj 2019 af MatHFlærer

Det er helt i orden, jeg krydser fingre for du får 12, lad mig endelig høre hvis du gør det. :)

God aften!


Brugbart svar (1)

Svar #13
25. maj 2019 af kgsklo

Tusinde tak! Og jeg skal nok give lyd, når karakteren er tilgængelig :-)

Og god aften til dig!

Sætter pris på, at du er så udadvendt og imødekommende, selvom du ikke er på arbejde, og frivilligt hjælper folk herinde...
(flere af dig tak) :-)

Svar #14
25. maj 2019 af MatHFlærer

Jeg sætter pris på dine ord, det jeg rigtig glad for. :)


Brugbart svar (0)

Svar #15
25. maj 2019 af kgsklo

Du fortjener tydeligvis disse ord :-)

Brugbart svar (0)

Svar #16
26. maj 2019 af katten123456

hey, jeg har 3 spørgsmål. hvis jeg i opg. 4 har skrevet (k-15)/5 vil man så miste fuld point, eller vil man få nogle point, selvom man ikke har reduceret fuldkommen? og mit 2. sporgsmål. hvis jeg i opgave 6 har beregnet integralet rigtigt men ikke skrevet ..,x>-3 og k=R trækkes der så også point? til slut ville jeg spørge ift. c) i opg. 13. Her har jeg sagt, at for at nulhypotesen ikke skal forkastes, bør der være en mere eller mindre ligelig fordeling i sygdomsbilledet. Derfor har jeg valgt nogle andre værdier end de du har lagt ind, men tilgengæld har jeg lavet en test, og set at nulhypotesen ikke forkastes med de tal jeg har valgt? ville det stadig være okay? 


Brugbart svar (0)

Svar #17
26. maj 2019 af naturVstudent

Hej MatHFLærer. Har tilsendt dig en mail vedr. rettelser :).


Brugbart svar (0)

Svar #18
27. maj 2019 af jaco8222

Hej MatHFLærer 

Har du udregninger til opgave 12 og 14?
Vh. Jacob


Brugbart svar (0)

Svar #19
27. maj 2019 af Regndyr

#18 

I opgave 12:

a) Har man fået oplyst, at til tiden t=0, er y(0)=10^7 m^3. Det indsættes blot på y's plads i modellen, hvorpå hastigheden fås, dvs.
dy/dt=360.000-0.004*y(0)=360.000-0.004*10^7=320.000
 

b) DeSolve kan f.eks. benyttes i Nspire, og her skal informationen "y(0)=10^7" igen bruges. Det gøres på følgende måde:

Nspire: "DeSolve(y'=360.000-0.004*y and y(0)=10^7,t,y" > y=9*10^7-8*10^7*(0.996008)^t

Man man nu har en funktion, kan 48 timer indsættes på t's plads i funktionen, hvorved y(48)=2.3975*10^7 m^3

Opgave 14

a) Giver ret god mening. 

b) Her kan dist formlen for afstanden mellem en linje og cirkle benyttes. 


Brugbart svar (0)

Svar #20
20. juni 2019 af Regndyr

Hej. 
Har du evt. lyst til at kigge min aflevering igennem og vurdere, hvilken karakter den er berettet til? 


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.