Almen studieforberedelse (AT)

Hjælp til AT-projekt i dansk og religion

29. maj 2019 af julieig - Niveau: A-niveau

Hej derude :)

Jeg er i øjeblikket i gang med at forberede mig til min AT-eksamen i dansk og religion. Desværre er jeg vidst blevet fejlvejledt i starten af forløbet og er derfor en smule forvirret. Dette gælder især religionsdelen.

Min overordnede problemformulering er:

Hvordan fremstilles Indre Mission i henholdsvis "Fiskerne" og "Jesus Unge Soldater" og kan man forstå deres religion som et produkt af mangler?

Her er tale om Hans Kirks bog fra 1920'erne samt en nutig dokumentar om Indre Mission fra DR3. Derved kan jeg bruge romananalysen (har brugt nykritikken indtil videre, men tænker også at undersøge den ideologikritisk/biografisk som supplement) og dokumentaranalysen i dokumentaren.

Mens underspørgmålene er:

1) Med hvilket afsæt har Hans Kirk skrevet romanen ”Fiskerne”?

2) Hvordan skildres fiskernes forhold til havet samt deres levevilkår og er der en sammenhæng mellem fiskernes miljø og religiøsitet?

3) Hvordan fremstilles Indre Mission i et nutidigt perspektiv i "Jesus Unge Soldater" og hvilken betydning har religionen for disse unge?

4) Hvordan har overgangen fra det moderne samfund til det senmoderne samfund præget religionens rolle?

Mit problem er blot at jeg er blevet meget i tvivl om religionsdelen. Da dansk er et hermeneutisk fag, skal jeg bruge religionsfagets religionssociologiske metode og teori. Men er det overhovedet muligt?:

1) At analyse en fiktiv tekst (romanen) ud fra den religionssocilogiske metode? (her tænker jeg på at anvende religionskritiske teorier, f.eks., Marx, da forfatterholdningen synes at være marxistisk, kunne også inddrage Nietzche, Freud etc.)

2) At forklare i den religionssocioligiske metode. Altså forklarer hvorfor folk er religiøse ud fra teorier, f.eks. Marx, Glock osv. Er det overhovedet en del af fagets kernestof? (I samfundsfag forklarer man jo tit ud fra teorier om identitetsdannelse osv.)

Ved godt det er ret specifikke spørgsmål :) Mange tak på forhånd:) Mvh


Skriv et svar til: Hjælp til AT-projekt i dansk og religion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.