Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Beregning af kapitalværdi efter skat (investering)

10. juni 2019 af sofie1222 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej! 
Er der nogen som kan hjælpe med denne opgave, sidder fuldstændig fast og kan ikke komme videre. 
Håber der er en venlig sjæl der har lyst til at hjælpe! 
 

Del 2. Investering

De to ejere Mette og Magnus har længe ønsket et bedre it-system til deres lille virksomhed. De har nu undersøgt mulighederne mere grundigt og er kommet frem til at købe systemet AFD.For dette alternativ gælder: Indkøbspris 50.000 kr., og forventede vedligeholdelsesomkostninger på 10.000 kr. om året – dog er der inkluderet gratis vedligeholdelse det første år. Levetid forventes af være 4 år. De forventer ikke nogen scrapværdi. De har fastsat kalkulationsrenten til 9%.

Magnus har været på et iværksætterkursus, hvor en revisor fortalte om forskellige skatteforhold. Derfor er han blevet opmærksom på at kapitalværdien ændrer sig efter en skattebetragtning.(Skatteprocenten er 22% og der afskrives skattemæssigt efter saldometoden med 25%, og ingen scrapværdi). Der er skattemæssige fradrag for vedligeholdelsesomkostningerne.

5. Beregn kapitalværdien efter skat for investeringen i systemet AFD. (15 point)


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2019 af internetpleb

Jeg kan hjælpe med kapitalværdimetoden (del 1), men saldometoden (del 2) har jeg ingen erfaring med. 

Skriv gerne, hvis der er brug for hjælp til den første del.


Svar #2
12. juni 2019 af sofie1222

Hej, det vil jeg meget gerne have hjælp til! :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2019 af internetpleb

Alrtight. Jeg har delt min email konto med dig. 
Jeg tænker at det er nemmest at forklare, hvordan man gør brug af en investeringskalkule mundtligt. Så kan jeg også vise, hvordan man gør ved screensharing. 


Skriv et svar til: Beregning af kapitalværdi efter skat (investering)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.