Fysik

Ion batteri (HJÆLP)

12. juni 2019 af Sumsarjk10 - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg skal op til tværfaglig F/K, bio og geo eksamen i morgen og er støt på et problem. Jeg skal finde ud af hvordan er Ion batteri virker, men forstår ikke forklaringerne. http://chem.au.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-3/AN3-2014ionbat.pdf på denne hjemmeside er der et billede (billedet er også vedlagt som fil) med lidt tekst hvor der står at li+ bliver tiltråkket af katoden (+), men det giver jo ikke mening.

PLS HJÆLP


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2019 af inaktiv

Batteriet tager og gemmer energi under denne proces. Når batteriet aflades, bevæger lithiumionerne tilbage over elektrolytten til den positive elektrode, der producerer den energi, der styrer batteriet. I begge tilfælde strømmer elektroner i modsat retning til ionerne omkring det ydre kredsløb.

Har oversat en forklaring på engelsk, hvis det kunne hjælpe.

Tror ikke du skal prøve at forstå tekster som har studenter på universiteter som målgruppe. Slet ikke når det er imorgen du skal op. Oftest ender du aldrig med at bruge begreberne fra teksterne, ihvertfald af hvad jeg har oplevet indtil videre.

Held og lykke :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2019 af Soeffi

Selve ledningen er lavet af kobber. Anoden er grafit eller grafene. På venstre side er katoden (her saltet LiCoO2) anbragt på overfladen af et stykke aluminium, der gerne danner overfladelag af salte. Dette aluminium er igen forbundet til kobberledningen.

Afladning: Elektroner vandrer fra venstre mod højre i ledningen. Lithiumioner vandrer samtidig fra venstre mod højre i elektrolytten.

Opladning: elektroner henholdsvis ioner vandrer i den modsatte retning.


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2019 af Soeffi

#2. Den kemiske reaktion, der driver strømmen i batteriet, er: LiC6 + CoO2 → C6 + LiCoO2

Skriv et svar til: Ion batteri (HJÆLP)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.