Biologi

Blodtyper

13. juni 2019 af Lygtepæ1 - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen, jeg har et spørgsmål angående blodtyper.
Hvad er forskellen på en blodtype når den er positiv og negativ, og vil en person med positiv blodtype ikke kunne modtage blod fra en person med samme blodtype hvor blodtypen er negativ i stedet for positiv?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2019 af gerthansen

Læs lidt om rhesus positiv og negativ, og så spørg hvis der er noget du ikke forstår


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. juni 2019 af ASBS23

Her er der en beskrivelse fra min aflevering som jeg håber du kan bruge

Blodtype A+, kan modtage blod fra alle de blodtyper der ikke indeholder antigenet B, da antistof B som er i blodtype A vil agglutinere med antigen B. Derfor er det kun blodtype A og blodtype 0, denne blodtype kan modtage. De personer blodtype A+ kan give blod til er alle de blodtyper som ikke har antistof A, dvs. blodtype A og blodtype AB.

Der kigges også på rhesusfaktoren, om personen er negativ eller positiv. I dette tilfælde er det en rhesus-positiv blodtype dvs. antigenet D er i blodet. Personer der er rhesus-negative må ikke få rhesus-positivt blod da de vil danne rhesusantistoffer, dette er især farligt i forbindelse med graviditet. Omvendt må rhesus-positive gerne få blod fra rhesus-negative personer, da der ikke er nogle antigener de skal beskyttes for.

Blodtype A+ kan derfor modtage blod fra blodtype A+, A-, 0+ og 0-.

Og kan give blod til blodtype A+ og blodtype AB+.


Skriv et svar til: Blodtyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.