Biologi

EKSAMEN!!!!!!!! næringsstoffer

18. juni 2019 af AnnaRit - Niveau: C-niveau

Jeg sidder ligenu og læser til eksamen, og skriver om de tre vigtigste næringsstoffer i vores kost: fedt, protein og kulhydrater. Jeg skal kunne forklare hvad kroppen skal bruge kostens næringsstoffer til og er det ikke bare for at man skal kunne overleve? eller hvad?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2019 af gerthansen

Jo, kort fortalt, men siger du til eksamen beder de dig nok uddybe. Jeg vælger ikke at svare på dem for dig, men du kan jo skrive hvad protein bliver brugt til i kroppen, og hvor vi kan få det fra. og det samme med sukker og fedt, hvad bliver de brugt til, og hvad forskellen på dem er, altså hvad vi bliver fedt og sukker brugt til i kroppen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2019 af DrNielsen

Jo, du har ret. Men nu er begrebet 'overleve' virkelig bredt. Jeg ved ikke hvor dybt du vil i emnet, men en vigtig del af dette spørgsmål er hvordan stofferne metaboliseres(omsættes). Det er vigtigt da der eksempelvis ikke er alle former for kulhydrat der kan optages over tarmens væg. Det er samme historie med fedt, som kræver helt specielle omstændigheder for at kunne optages.

Slutteligt kan måske nævnes at ketonstoffet også er et moelkyle der kan udnyttes til energi. Dette medfører dog en forsuring af vævet og evt. en ketoacidose. Du må uddybe hvad du gerne vil have hjælp til. Så vil jeg gøre hvad jeg kan for at prøve at hjælpe :-)


Svar #3
19. juni 2019 af AnnaRit

Okay, tusind tak! Jeg tænkte bare sådan overordnet - hvorfor skal vi bruge fedt, kulhydrater og protein. Og hvorfor SKAL vores krop bruge dem..


Skriv et svar til: EKSAMEN!!!!!!!! næringsstoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.