Matematik

Mundtlig mat

23. juni 2019 af Idamus100 - Niveau: C-niveau

Hej alle. Jeg skal til mundtlig eksamen i mundtlig mat her i overmorgen. Jeg har læst og læst, og kan ikke finde frem til noget brugligt for mig, da jeg ikke er den bedste til mat. Det jeg præcist har brug for her, et at få forklaret hvordan og hvorledes. Og hvordan jeg "redegøre" for de forskellige spg. Tak på forhånd.

10. Eksponentielle sammenhænge.

Du skal beskæftige dig med eksponentielle sammenhænge. Du skal gøre rede for, hvad der forstås ved en eksponentiel sammenhæng, herunder karakteristika for væksten, regneforskriften samt halverings-/fordoblingskonstanten.

11. Potenssammenhænge.

Du skal beskæftige dig med potenssammenhænge. Du skal gøre rede for, hvad der forstås ved en potenssammenhæng, herunder bl.a. regneforskriften og karakteristika for væksten.

Du skal gøre rede for procent til procent formlen.

12. Statistik.

Gør rede for en statistisk beskrivelse af et grupperet observationssæt. Gennemgå hyppighedstabel, middelværdi, frekvens, kumuleret frekvens og bestemmelse af kvartilsæt.

Desuden skal du forklare diagrammerne histogram og sumkurve. Det vedhæftede bilag kan benyttes. (Ligger på næste side.)


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. juni 2019 af c_aastrup

Idéen er at forklare hvert emne, fx at der med en eksponentiel sammenhæng forstås en funktion på formen

f(x)=b\cdot a^x

Og derefter betragte ligningen

\begin{array}{rcl} f(x+t) &\!\!\!=\!\!\!&2f(x) \\ b\cdot a^{x+t}&\!\!\!=\!\!\!&2b\cdot a^{x} \\ a^{x+t}&\!\!\!=\!\!\!&2 a^{x} \end{array}

Og regne videre til du har formlen for fordoblingskonstanten


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. juni 2019 af c_aastrup

For hvert skridt i din argumentation skal du kunne forklare hvordan du kommer videre.

Jeg håver det hjælper


Svar #3
23. juni 2019 af Idamus100

Årh, tusinde tak for hjælpen!!


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. juni 2019 af TheNicken99

1) Eksponentielle sammenhænge er noget som "vosker mere og mere" eller "falder mindre og mindre" - det vil med andre ord sige at væksten enten er aftagende eller tiltagende. Hvis du fx sætter penge ind på en opsparing, så vil effekten af renters-rente være eksponentiel vækst.

Generelt er eksponentielle funktioner på formen y=f(x)=b\cdot x^a, hvor\; a>0.
a er det det vi kalder for fremskrivningsfaktoren, som fortæller noget omkring, hvor meget funktionsværdien y vosker eller falder for hvert x du går ud. (Bemærk alt efter hvad a er i forhold til 1 altså om den er lig, større eller mindre, så er væksten forskellig): Hvis a>1, så er udviklingen voksende. Hvis 0<a<1, så er udviklingen aftagende.

b er det vi kalder for en begyndelsesværdi, dvs. skærringen med y-aksen.

Jeg vil anbefalde dig at læse og se videoen på den her side omkring fordobling- og halveringskonstanten: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/fordoblings-og-halveringskonstant.


Skriv et svar til: Mundtlig mat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.