Studievejledning

Akut hjælp til videregående uddannelse!

25. juni 2019 af Hejsa98 (Slettet)
Hej allesammen :)

Jeg står lige nu i en ret forvirrende situation, som jeg håber i kan hjælpe med. Jeg blev færdig med gymnasiet sidste sommer, og da jeg ikke vidste hvad jeg ville studere, valgte jeg at holde et sabbatår. Jeg har de sidste par måneder undersøgt alle former for uddannelser, og er kommet frem til, at jeg super gerne vil studere Odontologi, da jeg finder det super interessant. Dog ligger mit gennemsnit på 8 (med bonus), hvilket betyder, at jeg nok ikke bliver optaget overhovedet, hverken i år eller året efter. Derudover ved jeg, at kvote 2 kræver rigtig mange ting (bl.a. Udlandsophold for at få ekstra point), og at det nemt kan tage op til flere år at blive accepteret igennem kvote 2, hvilket jeg bestemt ikke ønsker, da jeg gerne vil igang hurtigt. Der er altså stor konkurrence.
Har i nogle forslag til hvad jeg kunne gøre?
Kan man på nogen måde tage en optagelsesprøve? Kan jeg eventuelt forbedre karaktererne ved at tage nogle fag om på trods af, at jeg er færdig med STX? Måske gennem HF eller EUC?

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. juni 2019 af Anders521

#0 Udover gennemsnittet, opfylder du de andre adgangskrav til studiet?


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. juni 2019 af guzbak

Fra 2020 bliver kvote 2 systemet på KU lavet om, og alle de krav du nævner kræves ikke længere. Det bliver som på SDU med en skiftlig prøve og dernæst invitation til interviews.

Evt. søg ind på tandplejer i år på KU, som jo også er på Panum og har fag som minder om tandlægestudiets samt klinik med patienter, og så kan du jo søge ind på tandlæge via kvote 2 sideløbende.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #3
26. juni 2019 af Hejsa98 (Slettet)

Anders521:

Ja, jeg opfylder alle adgangskrav til studiet. Mit eneste problem er gennemsnittet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. juni 2019 af Fatima2904

Kan man godt blive uddannet som tandpleje, og så læse videre til tandlæge?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. juni 2019 af guzbak

Nej, det er to separate uddannelser, og hvis du færdiggør tandplejer studiet kan du først søge ny uddannelse om 6 år.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Akut hjælp til videregående uddannelse!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.