Matematik

Forsikringsmatematik arbejdsbyrde mm.?

12. juli 2019 af der2o0 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej Studieportal. Jeg søgte ind på forsikringsmatematik, men jeg har lige nogle spørgsmål. For det første, så står der fx på KU's hjemmeside, at der er 20 timers undervisning om ugen og ca. 13 timers forberedelse pr. kursus. Da man har to kurser ad gangen, så giver det jo 20 timers undervisning + 26 timers forberedelse om ugen, hvilket vil sige 46 timers forberedelse i alt om ugen... dette virker bare som en stor arbejdsbyrde...? Jeg ved godt, at det er et fuldtidsstudie og alt det, men jeg havde regnet med, at det så ville være ca. 37-40 timer om ugen. Bruger folk virkeligt 46 timer om ugen i gennemsnit? Ydermere, tror I, man skal være naturlig god til matematik for at kunne klare sådan et teoritunkt studie? Jeg har altid syntes, at matematik har været sjovt, men jeg vil ikke sige, at jeg er et naturtalent til det. Tror I, at ren interesse og en god arbejdsmoral er nok til at komme igennem??

Jeg takker på forhånd og I må have en god dag.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juli 2019 af oppenede

Rigtig mange vil sagtens 'kunne komme igennem' med væsentligt mindre end 13 timer, men der skal nok være kurser hvor det er en god ide med ca. 13 timer, og andre (især nogle af de første) hvor mindre er rigeligt.

De 20 timers undervisning er ca. 50/50 forelæsning/klasseundervisning, og hvis du læser ordentlig op på pensum efter planen, så kan dele af undervisning sagtens vise sig ikke at være særligt afgørende. Nogle forelæsere trækker en fremmøde-% på nærmest 100, men der er også nogle som næsten alle er enige om at blive væk fra.

Du kan også tage højde for at der på KU science er der usandsynligt mange ferie uger. Der er alle de almindelige skoleferier, påskeferien er meget lang, og tilmed er der i hvert kursus op til 3 uger uden undervisning (tit ugen inden eksamen, altid eksamensugen, og altid en mellemuge med reeksamen).


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juli 2019 af Casabon

Jeg har ikke studeret forsikringsmatematik så jeg kan ikke svare specifikt for det studie, men det er generelt sådan at arbejdsbyrden på et universitetsstudie er en del højere end 37 timer om ugen.
Hvordan det fordeler sig varierer typisk lidt men det er ofte sådan at man må tage en dag i weekenden med i sine studier.

For at svare på dit andet spørgsmål så behøver man ikke være naturtalent for at studere noget som helst. Hvis man synes det er interessant og sjovt og samtidig har en god arbejdsmoral er man godt på vej.

Held og lykke med studiet. Jeg er sikker på det bliver godt :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juli 2019 af louiselort

#0
Hej Studieportal. Jeg søgte ind på forsikringsmatematik, men jeg har lige nogle spørgsmål. For det første, så står der fx på KU's hjemmeside, at der er 20 timers undervisning om ugen og ca. 13 timers forberedelse pr. kursus. Da man har to kurser ad gangen, så giver det jo 20 timers undervisning + 26 timers forberedelse om ugen, hvilket vil sige 46 timers forberedelse i alt om ugen... dette virker bare som en stor arbejdsbyrde...? Jeg ved godt, at det er et fuldtidsstudie og alt det, men jeg havde regnet med, at det så ville være ca. 37-40 timer om ugen. Bruger folk virkeligt 46 timer om ugen i gennemsnit? Ydermere, tror I, man skal være naturlig god til matematik for at kunne klare sådan et teoritunkt studie? Jeg har altid syntes, at matematik har været sjovt, men jeg vil ikke sige, at jeg er et naturtalent til det. Tror I, at ren interesse og en god arbejdsmoral er nok til at komme igennem??

Jeg takker på forhånd og I må have en god dag.


Hejsa,

Min storebror har læst forsikringsmatematik. Han er så sindssygt dygtig til matematik, altså så meget at han i flere timer i 3.g overtog lærerens job og underviste de andre i hans klasse.

Og han kæmpede. Forsikringsmatematik er HARDCORE. De var 30% af årgangen tilbage efter 2 semestre. Og jeg tror ikke på at en interesse for matematik er nok. Der skal være et talent og en naturlig matematisk tankegang, for at man klarer sig igennem studiet.

Jeg forsøger ikke at få dig til at tvivle på at du kan klare studiet. Tro flytter som ofte sagt bjerge - og på mange studier kan man klare sig igennem med en nogenlunde interesse for emnet. Men det gælder, efter min bedste overbevisning, ikke for et studie som netop forsikringsmatematik.

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. juli 2019 af anonym000

ad #0

Jeg har snakket med en hel del studerende på de matematiske fag (KU), og er på nuværende tidspunkt godt bekendt med opbygningen af de tre studier samt de studerende.

Mit indtryk af de studerende er at de fleste af dem besidder et naturligt talent for matematik, og selv disse bruger 43-46 timer på studiet.

Desuden synes jeg ikke det er rimeligt at bilde folk ind at en god arbejdsmoral er nok til at komme igennem studiet. Hvis en god arbejdsmoral er hovedsagelig det eneste du har så bliver det altså ikke sjovt at være studerende på de matematiske fag. Det eneste du vil kontribuere til vil være frafaldsprocenten.

Held og lykke! 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juli 2019 af Tallerup

Du kan også altid tjekke uddannelseszoom.dk. Der er alverdens statistik over alle landets uddannelser gemt. Hvis du klikker dig ind på bacheloren i forsikringsmatematik, så finder du at det gennemsnitlige tidsforbrug er ca 39 timer pr. Uge. Og det virker da overkommeligt.

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. juli 2019 af Mathias7878

#4

ad #0

Jeg har snakket med en hel del studerende på de matematiske fag (KU), og er på nuværende tidspunkt godt bekendt med opbygningen af de tre studier samt de studerende.

Mit indtryk af de studerende er at de fleste af dem besidder et naturligt talent for matematik, og selv disse bruger 43-46 timer på studiet.

Desuden synes jeg ikke det er rimeligt at bilde folk ind at en god arbejdsmoral er nok til at komme igennem studiet. Hvis en god arbejdsmoral er hovedsagelig det eneste du har så bliver det altså ikke sjovt at være studerende på de matematiske fag. Det eneste du vil kontribuere til vil være frafaldsprocenten.

Held og lykke! 

Nu har dette spørgsmål ikke noget med trådstartersspørgsmål, men du får det til at lyde som om, i hvert fald på KU, at hvis man ikke er et naturtalt til matematik, så får man meget svært ved at fuldføre en matematisk uddannelse. Er dette korrekt forstået?

Jeg skal selv læse matematik-økonomi på Aarhus Universitet efter sommerferien, og jeg vil da selv mene, at jeg er god til matematik fik 12, 12 og 10 i mat A i gym, men jeg vil dog på ingen måde sige, at jeg er et naturtalent.

Tror du virkelig ikke, at jeg vil kunne gennemføre uddannelsen ud fra din egen vurdering?

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. juli 2019 af Mathias7878

I forlægnelse af #6 kan jeg se, at frafaldsprocenten på AU i matematik-økonomi er hele 41 %, hvorimod på KU er den kun 9 %. 

Kunne overstående eventuelt forklares ved, at der ingen adgangskvotient er på AU (AO), hvorimod den adgangskvotienten er 10,3 på KU?

Jeg kunne forestille mig, at der i denne forbindelse vil blive optaget mange studerende, som ikke har et godt udgangspunkt for at fuldføre uddannelsen.

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #8
16. juli 2019 af JohnDoe1990

Jeg har gået på både Mat-Øk og Matematik på KU, og har derfor fulgt en masse kurser med Forsikringsmatematik.

Min fornemmelse er at det ikke er helt ualmindeligt at bruge over 40 timer om ugen på studiet. Min erfaring er, i modsætning til #4, at folk kommer til studiet med ret forskellige forudsætninger. Ja, jeg vil mene at interesse og arbejdsmoral godt kan få dig igennem studiet, sålænge du har gode faglige forudsætninger fra gymnasiet. Faktisk tror jeg det er nødvendigt at være i besiddelse af netop interesse og arbejdsmoral for at komme igennem disse 3 studier, uanset om du har eller ikke har "naturtalent" - hvad end det skal betyde...


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. juli 2019 af JohnDoe1990

#7

I forlægnelse af #6 kan jeg se, at frafaldsprocenten på AU i matematik-økonomi er hele 41 %, hvorimod på KU er den kun 9 %. 

Kunne overstående eventuelt forklares ved, at der ingen adgangskvotient er på AU (AO), hvorimod den adgangskvotienten er 10,3 på KU?

Jeg kunne forestille mig, at der i denne forbindelse vil blive optaget mange studerende, som ikke har et godt udgangspunkt for at fuldføre uddannelsen.

10,3? Hvor får du det tal fra?


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. juli 2019 af Mathias7878

Der skulle selvfølgelig have stået 9,8 jf:

https://www.ug.dk/uddannelser/bachelorogkandidatuddannelser/bacheloruddannelser/naturvidenskabeligebacheloruddannelser/matematikfysikkemiogdatalogi/matematik-oekonomi

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. juli 2019 af JeroSaac (Slettet)

Hej 

Kom i ind på enten forsikringsmatematik eller matematik-øknomi?

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. juli 2019 af Mathias7878

#11

Hej 

Kom i ind på enten forsikringsmatematik eller matematik-øknomi?

Mvh.

Jeg er blevet optaget på matematik-økonomi på AU :)

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. juli 2019 af JeroSaac (Slettet)

Tillykke med det!

Jeg er blevet optaget på matematik på KU :-) Der er endda ledige pladser!


Skriv et svar til: Forsikringsmatematik arbejdsbyrde mm.?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.