Biologi

naturfag

12. august 2019 af chesoom - Niveau: C-niveau

hej

jeg har brugt for hjælp i forhold til naturfag. jeg har læst i bogen men var meget usikker om de tre passive transportformer.

hvilke stoffer der transoprteres:

1. diffusion. hvilke stoffer?

2. osmose. hvilke stoffer?

3.formidlet trasnport. hvilke stoffer?

mange tak for hjælpen.

hilsen che soom


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. august 2019 af MaiiDevon

Det er hvad, jeg har skrevet i mine noter.

Diffusion: Diffusion er en passiv transport, dvs., den er ikke energikrævende. Desuden sker den af sig selv. Det skyldes molekylernes egenbevægelser der bevirker at molekyler fordeler sig jævnt på begge sider af membranen. (udligne koncentrationsforskelle). Det der sker, er, at de små partikler fra et område med høj koncentration vil udligne til et område med lavere koncentration. De små partikler smutter igennem små huller i cellemembranen. (O2, CO2, H2O)

Osmose: Osmose er en passiv transport af vandmolekyler fra et område med lav koncentration af salte til områder med høj koncentration. Vandmolekylerne forsøger at udligne koncentrationsforskelle. Det sker idet store molekyler (salte, sukker) ikke kan passere igennem cellemembranen, men det kan vandet. (Der vil være mest vand der hvor der er flest molekyler, i det det fortynder salte (molekylerne).

Faciliteret diffusion (formidlet transport): Faciliteret (hjulpet) diffusion sker gennem særlige kanaler i cellemembranen. Hydrofile stoffer bliver bundet til et kanalprotein og sluset fra den ene side til den anden side. Det går fra høj koncentration til lav koncentration. Det er en passiv transport af stoffer (større molekyler) ved hjælp af proteiner i cellemembranen. Der er nogle åbninger i cellemembranen som fx tillader glukose at komme igennem. Åbningen vil åbne når proteinet genkender glukose molekylet, og lukke når molekylet har passeret membranen. 


Skriv et svar til: naturfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.