Biologi

Monoklonale antistoffer

23. august 2019 af nutellaelsker - Niveau: A-niveau
Jeg tror ikke helt jeg har forstået hvad monoklonale antistoffer er. Er der nogen der har muligheden for at forklare det mig lidt simpelt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2019 af EnStuderende

Monoklonale antistoffer dannes ved, at en masse identiske B-celler (der kommer fra den samme 'modercelle') producerer antistoffer, som så bliver ens. Dvs. de genkender alle den samme slags epitop på antigener - de er meget specifikke for netop dét antigen på dét epitop, men er til gengæld også følsomme for, hvis der skulle ske ændringer i antigenets epitop eller struktur (f.eks. denaturering).

Polyklonale antistoffer dannes ved, at et antigen sprøjtes ind i dyr (f.eks. en mus), som så får aktiveret nogle bestemte imunceller, som netop genkender antigenet, og som derfor aktiveres og begynder at proliferere/dele sig. Disse immunceller er ikke ens, og de antistoffer, der kommer til at dannes, er forskellige, men har det til fælles, at de alle genkender antigenet, men de kan godt genkende det på forskellige epitoper.

Det her billede illustrerer det ret godt:


Skriv et svar til: Monoklonale antistoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.