Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Pædagog 2. praktik

27. august 2019 af Pandaperfect

Hej! jeg ville høre om der er nogle der kan be-afkræfte det her.
1) Der findes tre kommunikationsformer:Assertiv, Submissiv og aggresiv?
2) Assertiv er et MIX mellem submissiv og aggresiv adfærd? (fundet det her )
 
Har jeg forstået det rigtigt eller forkert? Please help!

Læser pt "Men hvordan skal jeg få det sagt" af Christine Byriel.


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. august 2019 af Smut1

-Der findes nok ikke kun tre kommunikationsformer, (men inden for den givende teori, er der tre kommunikationsformer). 

- Siden at ”aggressiv adfærd” er, at udøveren fremfører ”egne” synspunkter, og ”submissiv adfærd” er, at den anden persons synspunkter dominerer, kunne assertiv kommunikation godt blive set som midtpunktet.

Det lyder dog til, at den submissive person overgiver sig, men uden egentligt at tage den anden persons holdninger til sig. Derved kan man på en måde godt sige, at assertiv kommunikation er tættere på ”aggressiv adfærd” end på ”submissiv adfærd”.

Det er ikke det samme som at personer med aggressiv kommunikationsstil har nemmere ved assertiv adfærd end submissive personer!

Skriv endelig, hvis du fatter hat :)


Svar #2
27. august 2019 af Pandaperfect

Kender du evt bøger mm. der kan hjælpe? fordi jeg læser jo i den bog jeg nævnte og den giver ikke helt 100% mening for mig.. jeg endte med at gå på nettet for at finde ud af det, selvom det link jeg brugte for at forstå Assertiv kommunikation ikke er godt nok. :)

er der nogle referancer jeg kan søge efter? Ikke at dit svar ikke er godt nok. men jeg skal kunne bruge teori på det :P


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2019 af Smut1

Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Jeg læser psykologi og har ikke haft om de tre kommunikationsformer.


Skriv et svar til: Pædagog 2. praktik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.