Tysk

Verbernes placering i ledsætninger

09. september 2019 af tyskspørgsmål - Niveau: B-niveau

Jeg henvender mig igen til Studieportalen, da jeg har et nyt spørgsmål vedørende den tyske grammatik. Jeg  ved godt, at verberne skal placeres sidst i tyske ledsætninger, men hvorfor hedder det så f.eks.: "Sie denken, dass es spannend ist, deutsch zu lernen." og ikke "Sie denken, dass es spannend deutsch zu lernen ist."? Jeg håber, at I forstår mit spørgsmål.

Tak på forhånd og ha' en god dag.


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. september 2019 af Stygotius

Det e et meget relevant og fornuftigt spørsmål. Det vlle være logisk og fuldt forståeligt at sige det du foreslår. Sagen er blot at ordene "(d)Deutsch zu lernen"  er en appposition (navnetillæg) og den står som regel lige efter det led den skal beskrive. (Eks. "Goethe, den store tyske forfatter"   -   "H.C.Andersen,  den kendte danske digter"   -    "Peter, det store fjols").

Pas på, "at synes" hedder normalt ikke "denken" på  tysk, hvilket er en anglicisme men "finden".

P.S. Det er verballeddet der står sidst i en tysk ledsætning, ikke alle verber.


Svar #2
10. september 2019 af tyskspørgsmål

Tak for de mange brugbare svar. Det var også godt lige at blive mindet om forskellen på "finden" og "denken". 


Skriv et svar til: Verbernes placering i ledsætninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.